Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Luisteren doe je met je…  (Read 337 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jan

• Senior Stereoforum Member
  • I Love the Stereoforum!
Luisteren doe je met je…
« on: May 11, 2021, 19:08:26 pm »
Luisteren doe je met je…
Ik zeg:
- je hoort met je oren, want bij horen neem je het niet tot je op.
- je luistert met je hersens, want bij luisteren neem je het tot je op.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Atlas Equator bekabeling
AKG K702

Offline Frits Denon

• Full Stereoforum Member
  • HiFi is emotie
Re: Luisteren doe je met je…
« Reply #1 on: May 11, 2021, 19:55:38 pm »
Ik luister het liefst in de avond. Dan ben ik rustig en is het beeld (van wat dan ook ) gedimd.

Mijn oren zijn helaas behoorlijk beschadigd (Tinnitus) rond de 500Hz, dus dat is een flinke min. Constante piep in mijn kop van een oude buis TV. De ene keer meer en de andere keer minder. Ik heb het wel geaccepteerd.

Maar toch kan ik intens genieten van wat mijn hersens er van maken.

Stemming / gemoedstoestand is bij mij alles als ik naar muziek luister, die door mijn set (in mijn ogen (oren)) mooi wordt weergegeven in mijn luisterstekkie.
Mooie spullen van Scott, Hepta, Denon, Kenwood, Sony, Rel en Elac.

Online Onder013

• Stereoforum Hero Member
  • The magic of the music is in the details
« Reply #2 on: May 11, 2021, 20:16:28 pm »
Luisteren doe je volgens mij zowel met je oren als met je hersenen. De oren zijn belangrijk in dit proces omdat zij de microfoons zijn die het signaal oppikken. De hersenen verwerken dat signaal en zetten het om in informatie (dat wat je hoort) en dat wat je er bij voelt (emoties).
Mijn ervaring is dat het signaal dat naar de oren gaat en de oren (de microfoons) niet per sé van de allerhoogste kwaliteit te zijn om de informatie om te zetten in informatie en emoties. Zo heb ik op hotelkamers via een brakke luidspreker heel erg kunnen genieten van muziek.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Technative

• Stereoforum Hero Member
  • Marantz, Elac, Adam Audio, AudioQuest & bamboe!
« Reply #3 on: May 12, 2021, 12:02:29 pm »
Horen doe je met je oren, maar luisteren doe je met je hersenen in mijn optiek. Horen en luisteren zijn ook niet hetzelfde; ik hoor de hele dag door maar luister alleen wanneer iets aandacht vraagt of nodig heeft.

Luisteren vergt concentratievermogen en kan heel ontspannend werken. Merk dat ik er met momenten echt naar kan verlangen om iets te beluisteren, bijvoorbeeld een specifiek nummer of album.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Offline Jan

• Senior Stereoforum Member
  • I Love the Stereoforum!
« Reply #4 on: May 14, 2021, 10:07:14 am »
Als ik iets nieuws probeer, bijvoorbeeld apparatuur of bekabeling, ga ik een aantal CD’s beluisteren op specifieke stukken die ik zeer goed ken. Deze vergelijk ik dan hoe het volgens bestaande situatie in mijn geheugen zit.
Verder luister ik het ook met andere muziek om een goed beeld te hebben.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Atlas Equator bekabeling
AKG K702