News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Zelfbouw lattenabsorbers in HT Equilibrium

Started by Maikel, August 05, 2018, 13:44:38 PM

Previous topic - Next topic

Maikel

Ivm verlaten van het buurforum en met toestemming wil ik hierzo graag m'n ontwikkelingen bijhouden in onze Home Theater Equilibrium (geïnspireerd door de film).
Als dit topic beter ergens anders past, verplaats het dan aub

Introductie HT Equilibrium:
Sinds mei 2015 woon ik in Bangkok in Thailand. Ik heb beneden in de woonkamer de stereoset staan en boven op de 1e verdieping heb ik in een van de kamers de HT gebouwd. De eerste versie was geheel voorzien van matzwart fluweeldoek wat voor m'n simpele en kleine beamer erg veel verschil maakte.
Ik gebruik een Epson HDready beamer. Waarom zo'n simpel beamertje? Omdat HT hier een niche market is en deze al net zo duur was als en hele mooie full HD beamer in NL. Voorlopig red ik me er prima mee en hij geeft mooi beeld. Keuze van de soort beamer was een bewuste, ik houd niet van regenboogeffecten enzo en kijk redelijk wat arthouse.

Huidige status:
Het is een enorme bende op dit moment, ook mede door andere projecten. Ik ben nu bezig met de bouw van de constructie waar de paneelabsorbers opgebouwd gaan worden

Paneelabsorbers?:
Yep, geïnspireerd door het geweldig mooie HT van Htip/Philip heb ik hem gevraagd of ik zijn paneelabsorbers mocht nabouwen, dat was geen probleem. Hij heeft de zijne op de mm nauwkeurig ontwikkeld en gebouwd, ik ga iets meer pi x duim te werk.
Ik heb wel een meetmicrofoon gekocht en binnenkort komt daar nog een mic-amp bij zodat ik t zaakje op m'n laptop kan aansluiten en kan gaan meten. Nav de meetresultaten bepaal ik de hoogte van de verschillende panelen, de breedte is inmiddels bepaald en is de breedte van het scherm.
Edit 26-03-2019: Het idee van paneelabsorbers is van de baan omdat de te behandelen frequenties daarmee niet voldoende aangepakt konden worden. Ik ben inmiddels lattenabsorbers aan het bouwen.

Op de muur verankerd komen twee houten constructies precies 30cm naar voren, naar de afmetingen van Philip's absorbers.

<foto van een van die constructies>
Aan de voorkant van deze hangende constructie komen latten om alles met elkaar te verbinden. Daarop komen horizontaal dan meerdere panelen van dun plaatmateriaal (hout, 4-5mm) die de absorberpanelen vormen. Deze moeten de frequenties opvangen en gaan resoneren. Deze resonantie wordt binnenin de absorber opgevangen door het glaswol materiaal die de energie zal opvangen.

<liggend; rechts is boven>
Voor deze constructie zal het scherm bevestigd worden dat gespannen wordt. Het scherm komt van Luuk (luuk123456) ook van t buurforum, hij had dit scherm over en ik mocht het zo hebben, dus die heb ik 1,5 jaar geleden bij m thuis opgehaald. Ik denk dat ie de hoop al heeft opgegeven dat ik t ooit ga gebruiken haha.

Al met al ben ik lekker aan t prutsen en ik hoop dat alle moeite die voor niets is. Het hout en plaatmateriaal, schroeven etc zijn aanwezig, het vulmateriaal moet ik nog ergens scoren, leek er eerst op dat dat nergens hier te krijgen is, maar toch wel, via wat Engelse contacten waarschijnlijk, misschien is importeren zelfs ook nog wel betaalbaar (weegt weinig).
De rechter constructie is klaar en nog niet bevestigd tegen de muur (gaten moeten nog geboord worden)
De linker constructie ben ik nu mee bezig en de balk die tegen de muur komt was al bevestigd hiervoor dus kan ik makkelijk bevestigen.

<bezig met tweede constructie>

Link naar het buurforum met daarin te zien de capriolen die ik hiervoor uitgehaald heb:
link:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.msg3086621#msg3086621
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Technative

Wauw, jij bent echt van alle markten thuis he...

Wederom een cool topic! Ga ik met plezier volgen!
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Nb

Aha, daar was die houtvoorraad voor bestemd. HT en beeld gedoe zijn niet mijn ding, maar succes met je klus.
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Philips CD 130, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Philips cd 608, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
Sennheiser HD 700. Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 723, albrecht dab+ radio.

Maikel

Versie nummer twee is ook klaar;

Poeh zeg, dat viel niet mee. Het sluit ondanks de mooie 45 graden hoeken niet helemaal mooi aan. Waarschijnlijk niet helemaal precies 45 graden. In t topic van de pi+DAC had ik t al eens eerder gezegd; “Precies werken valt best tegen”
Maar goed ik heb m’n best gedaan. Het moet goed komen waar het voor bedoeld is.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
HT-set

Maikel

Quote from: Technative on August 05, 2018, 15:53:17 PM
Wauw, jij bent echt van alle markten thuis he...

Wederom een cool topic! Ga ik met plezier volgen!
Haha niet echt hoor maar een aantal vrienden van me in NL zijn echte kluskkoningen dus dan probeer ik ook eens wat. Valt altijd toch weer tegen. Hout is erg bewerkelijk. Boortjes die net niet dik genoeg zijn, hoeken net niet 45 graden, van dat soort dingen haha.
Maar ik probeer t wel, wil dit wel graag voor elkaar hebben in de HT en als ik een Thai vraag dan snappen ze t niet en bouwen ze t zeer waarschijnlijk niet zoals ik t graag wil hebben, dus doe ik t zelf.
Thanks
Quote from: Nb on August 05, 2018, 16:00:27 PM
Aha, daar was die houtvoorraad voor bestemd. HT en beeld gedoe zijn niet mijn ding, maar succes met je klus.
Inderdaad Nb, haha scherp van je.
Geen probleem. Dit deel is vooral veel houtbewerking dus ik zal je niet lastig vallen daarmee hehe. Maar er komt een tijdje verderop ook nog een akoestiek meting aan de orde, das wel interessant misschien.
De panelen moeten namelijk op maat gemaakt worden aan de hand van de probleem frequenties die gemeten zullen gaan worden.
Oh en bedankt natuurlijk :)

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Nb

Philips CD 130, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Philips cd 608, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 723, albrecht dab+ radio.

Maikel

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Maikel

Vanmorgen (met de hulp van m’n vrouw) de linker constructie aan de muur bevestigd.
Volgende stap is gaten boren voor de rechter constructie en bevestigen. Lijkt makkelijk maar is het niet want er zitten stenen in t cement waardoor je soms met je boor niet verder komt en een nieuw gat moet maken. We gaan t meemaken.

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Nb

Met een drevel en flinke hamer in het gat, op de steen slaan, dan iedere keer weer stukje boren. Gaat niet snel, maar je sloopt je boortjes niet..Zo doe ik dat meestal. Zelfs met een flinke Makita kwam ik bij mij ook niet in de muur.
-----

Maikel

Quote from: Nb on August 08, 2018, 10:55:44 AM
Met een drevel en flinke hamer in het gat, op de steen slaan, dan iedere keer weer stukje boren. Gaat niet snel, maar je sloopt je boortjes niet..Zo doe ik dat meestal. Zelfs met een flinke Makita kwam ik bij mij ook niet in de muur.
Voor de rest is het een redelijk zachte muur, volgens mij een soort gips. Ik gebruik in de gaten metalen busjes waar schroefdraad in zit. Zodra ik de schroef erin draai zetten de twee metalen delen uit en op die manier veranker ik de schroef in de muur.

Nou is de vraag of, als ik die steen dan vermorzel, de verbinding in de muur dan wel stevig genoeg is. Heb je daar heel toevallig ook ervaring mee ?
Foto’s
Busje en moer:

Busje in elkaar gedrukt aan de uiteinden/vingers zorgt dat de diameter meer wordt. Op die manier verankert het busje zich in de muur:

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

chansig

Niet te strak vastdraaien, er komt toch ook geen 100 kilo aan te hangen ?

Vast is vast.

Gr. Hans

Maikel

Quote from: chansig on August 08, 2018, 12:33:31 PM
Niet te strak vastdraaien, er komt toch ook geen 100 kilo aan te hangen ?

Vast is vast.

Gr. Hans
Nee geen 100 kg inderdaad hoor maar wel redelijk wat kilo’s verwacht ik. Een boel houtwerk, latten, panelen en scherm. In totaal wel zo’n 40-50 kg misschien maar misschien valt t ook nog mee hoor.
Vast is vast is goeie tip.
Misschien gewoon maar eens proberen als ik ga boren en in deze situatie terechtkom.

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Technative

Quote from: Maikel on August 08, 2018, 13:31:52 PM
Nee geen 100 kg inderdaad hoor maar wel redelijk wat kilo’s verwacht ik. Een boel houtwerk, latten, panelen en scherm. In totaal wel zo’n 40-50 kg misschien maar misschien valt t ook nog mee hoor.
Vast is vast is goeie tip.
Misschien gewoon maar eens proberen als ik ga boren en in deze situatie terechtkom.

Die pluggen lijken me redelijk fors. Die moeten dat gewicht makkelijk kunnen houden.

Gewoon even een beetje kracht op uitoefenen, dan krijg je al snel een gevoel of het goed zit of niet.

Ik zou er alleen geen rekstok oefeningen aan doen... :)
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

chansig

40/50 kilo is veel hoor. Ben benieuwd of je dat gaat redden. Maar ik moet zeggen dat ik ook nog niet helemaal door heb wat je nu precies gaat doen.

Gr. Hans

Maikel

Quote from: Technative on August 08, 2018, 15:13:24 PM
Die pluggen lijken me redelijk fors. Die moeten dat gewicht makkelijk kunnen houden.

Gewoon even een beetje kracht op uitoefenen, dan krijg je al snel een gevoel of het goed zit of niet.

Ik zou er alleen geen rekstok oefeningen aan doen... :)
De constructie die nu aan de muur zit zit echt behoorlijk stevig. Het is dat de muur zo zacht is dat ik deze enorme pluggen heb geregeld omdat ik t wel echt zeker wil weten. In geen geval wil ik m’n speakers die er naast komen te staan en het scherm dat ervoor komt te hangen beschadigen als alles naar beneden zou komen.
Quote from: chansig on August 08, 2018, 15:26:00 PM
40/50 kilo is veel hoor. Ben benieuwd of je dat gaat redden. Maar ik moet zeggen dat ik ook nog niet helemaal door heb wat je nu precies gaat doen.

Gr. Hans
Volgens mij is volgens specificatie die 50Kg zelfs per plug, maar goed, das wel op z’n Thais, vandaar deze wat duurdere pluggen gescoord. Ik heb destijds getekend wat t zou moeten worden. Ziet er nu iets anders uit maar het idee is wellicht wat duidelijker;

De punten zitten nu aan de voorkant zoals je op de vorige foto kon zien. Er komt een lat van boven naar beneden.
Dan komt er aan de rechterkant eenzelfde constructie van hout aan de muur met ook daar latten van boven naar beneden.
Vervolgens komen er horizontaal latten van links naar rechts. Je ziet dan een venster waar ik de panelen 4,5,6 op ga monteren. Binnenin komt glaswol-achtig materiaal.
Links en rechts van de verticale latten komen balkjes waarop ik het nieuwe scherm ga spannen.

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set