Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Het Bruckner en Mahler topic, een halve eeuw laat-romantiek in muziek  (Read 3222 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Cornelis1921

• Stereoforum Hero Member
  • Ik luister liever naar muziek...
Ik vervolg Nb's Bruckner-topic met een min of meer logische uitbreiding naar de componist Gustav Mahler (1860-1911), want muzikaal mogen zij beiden weinig tot geen raakvlakken met elkaar hebben, daargelaten dat zij elkaar aan het einde van de negentiende eeuw persoonlijk met elkaar omgingen, en dat Mahler als componist aftrapte op een moment dat Anton Bruckner (1824-1896) bijna aan het einde van zijn carrière gekomen was. De pianotranscriptie van Bruckner's Derde Symfonie ging ook persoonlijk over van de componist op zijn bewonderaar en "leerling" Mahler, die ook als dirigent vaak de symfonieën van Bruckner op de lessenaars van zijn orkesten gezet heeft. Mahler was één van de vele muziekvrienden die Anton Bruckner na zijn verscheiden in 1896 de laatste eer bracht, maar heeft hem nooit persoonlijk geëerd in zijn muziek als componist, want daarin verschilde 'der Anton' teveel met 'der Gustav'. Opvallend is wel dat veel liefhebbers van het werk Bruckner ook het werk van appreciëren, en omgekeerd, maar daarmee houden de actuele overeenkomsten ook wel op, Bruckner is Bruckner, en Mahler is Mahler.
« Last Edit: June 21, 2018, 01:42:59 am by Cornelis1921 »
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline Cornelis1921

Re: Het Bruckner en Mahler topic, een halve eeuw laatromantiek in muziek
« Reply #1 on: March 21, 2018, 06:38:47 am »
Anton Bruckner's belangrijkste symfonieën: 4e t/m 9e (later zal ik hier de belangrijkste uitvoeringen bespreken)

Gustav Mahler's belangrijkste symfonieën: 1e t/m 3e, 5e, 6e, 9e (later (ook hiervan zal ik hier later de belangrijkste uitvoeringen bespreken)
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline Maikel

• Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
« Reply #2 on: March 21, 2018, 14:06:12 pm »
Ik vervolg Nb's Bruckner-topic met een min of meer logische uitbreiding naar de componist Gustav Mahler (1860-1911), want muzikaal mogen zij beiden weinig tot geen raakvlakken met elkaar hebben, daargelaten dat zij elkaar aan het einde van de negentiende eeuw persoonlijk met elkaar omgingen, en dat Mahler als componist aftrapte op een moment dat Anton Bruckner (1824-1896) bijna aan het einde van zijn carrière gekomen was. De pianotranscriptie van Bruckner's Derde Symfonie ging ook persoonlijk over van de componist op zijn bewonderaar en "leerling" Mahler, die ook als dirigent vaak de symfonieën van Bruckner op de lessenaars van zijn orkesten gezet heeft. Mahler was één van de vele muziekvrienden die Anton Bruckner na zijn verscheiden in 1896 de laatste eer bracht, maar heeft hem nooit persoonlijk geëerd in zijn muziek als componist, want daarin verschilde 'der Anton' teveel met 'der Gustav'. Opvallend is wel dat veel liefhebbers van het werk Bruckner ook het werk van appreciëren, en omgekeerd, maar daarmee houden de actuele overeenkomsten ook wel op, Bruckner is Bruckner, en Mahler is Mahler.
Geweldig weer Cor, erg interessant en leerzaam waarvoor dank!
Bruckner ken ik eigenlijk helemaal niet, Mahler wel, ik heb volgens mij een dodenmars uitvoering van hem (vergeef me mijn uitspraak, geen idee hoe je dat officieel zegt).
Erg dramatische muziek maar ik vind dat wel heerlijk zo op z’n tijd. Eens kijken of ik die LP nog terug kan vinden, dan geef ik de naam en speel ik m nog vanavond
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - stepup Ortofon  - Mitshubishi DA-P10 pre
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set link

Offline Nb

« Reply #3 on: March 21, 2018, 18:14:35 pm »
Mooi initiatief Cor.
Met Mahler heb ik echter een probleem. Er wordt soms op gezongen.
Maar ik ga dit volgen.
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Philips CD 931, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Pioneer PD-5700, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
Sennheiser HD 700. Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 931, albrecht dab+ radio.

Offline Cornelis1921

« Reply #4 on: March 21, 2018, 20:59:42 pm »
Mooi initiatief Cor.
Met Mahler heb ik echter een probleem. Er wordt soms op gezongen.
Maar ik ga dit volgen.
Bruckner heeft drie missen en een aantal motetten gecomponeerd, daar wordt ook in gezongen, maar o zo mooi.

Offline Nb

« Reply #5 on: March 22, 2018, 15:05:29 pm »
Ik heb op de nulde na, de symphonieen. Daar wordt niet op gezongen.
Die nulde is dat wat?
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Philips CD 931, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Pioneer PD-5700, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
Sennheiser HD 700. Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 931, albrecht dab+ radio.

Offline Cornelis1921

« Reply #6 on: March 22, 2018, 18:03:32 pm »
Ik heb op de nulde na, de symphonieen. Daar wordt niet op gezongen.
Die nulde is dat wat?
Die Nulde is zeker wat, Nb, en zeker de moeite waard (georg Tintner op Naxos): goed en niet duur). Zelfs die Studiesinfonie (die 00 Sinfonie) is zelfs voor niet-completisten een must-have (ook Tintner op Naxos).

Offline Cornelis1921

« Reply #7 on: March 22, 2018, 20:53:23 pm »
Anton Bruckner's belangrijkste symfonieën: 4e t/m 9e (later zal ik hier de belangrijkste uitvoeringen bespreken)

Gustav Mahlers belangrijkste symfonieën: 1e t/m 3e, 5e, 6e, 9e (later (ook hiervan zal ik hier later de belangrijkste uitvoeringen bespreken)
Laten we eens beginnen met een grote Bruckner-voorvechter in de vijftigerjaren van de afgelopen eeuw, Otto Klemperer, die met de WDR Kölner Rundfunksynfonieorchester een toonaangevende 4e (1954) en 8e (1957) symfonie wist uit te voeren. Deze twee uitvoeringen behoren nu tot het publiek domein en zijn in diverse editie aan te schaffen. Ook Klemperer's 7e van Bruckner, zowel met de Berliner Philharmoniker (1958) als met de Wiener Symphoniker (1958) zijn meer dan de moeite waard, meer zelfs dan de opnamen die hij opnam voor EMI met het Philharmonia en het New Philharmonia Orchestra in de zestiger jaren, die zonder meer traag te noemen, op de 6e met de Philharmonia Orchestra na, die is zonder meer subliem, en heden ten dagen nog steeds concurrerend met de huidige topuitvoeringen. De laatstgenoemde symfonieën zijn als CD-boxje op EMI, later Warner, nog steeds verkrijgbaar voor minder EUR 20,00.
Een ander verhaal is het met Klemperers behandeling en uitvoering van de Mahler symfonieën. Zo heeft hij alleen de 2e, de 4e, de 7e, 9e en Das Lied von der Erde in zijn lange carrière uitgevoerd, ondanks het feit dat hij Mahlers protegé is geweest. Ook voor EMI nam hij in zestiger jaren de bovengenoemde symfonieën op, wederom met het Philharmonia en het New Philharmonia Orchestra uit Londen. Ook deze symfonieën zijn gebundeld in CD-boxje op EMI en later Warner, ook voor minder dan EUR 20,00.

Offline Cornelis1921

« Reply #8 on: March 26, 2018, 23:42:43 pm »

Gustav Mahler's belangrijkste symfonieën: 1e t/m 3e, 5e, 6e, 9e (later (ook hiervan zal ik hier later de belangrijkste uitvoeringen bespreken)
Nu wil ik hier Bruckner's 3e (opgenomen in 1961), 8e (opgenomen in 1963) en 9e symfonie (opgenomen in 1964) uitgevoerd door Carl Schuricht met de Wiener Philharmoniker voor het toenmalige EMI bespreken. Schuricht werdl door de Roemeense dirigent, Sergiu Celibidache, ook wel, net zoals bijvoorbeeld Otto Klemperer, een Duitse Eik genoemd, omdat zij nog dirigenten uit één hout gesneden waren, als het om dirigeren van de symfonieën van Bruckner ging. Schuricht, die in 1966 op 82 jarige leeftijd overleed, leefde net lang genoeg om voor EMI dus nog drie Bruckner-symfonieën met de Wiener Philharmoniker in stereo op te nemen. Deze drie symfonieën vallen vooral op door de rijpheid waarmee zij zijn toevertrouwd aan de geluidsband. Brede en gedragen melodieën afgewisseld met prachtige muzikale details. Al klokt de 8e uit 1963 als één van de kortste uit de opnamegeschiedenis, toch is dat niet te merken. De "machtige acht" klinkt hier ongehaast en prachtig doortekend. Ook de 3e uit 1961 is één van de betere uitvoeringen die de Bruckner-discografie rijk is, die door zijn technische moeilijkheidsgraad voor vele dirigenten vol met muzikale valkuilen zit, maar niet hier voor Schuricht: een voorbeeldige 3e symfonie. De 9e is vol van sereniteit, afgewisseld door een wild en turbulent scherzo tussen de twee overgeleverde hoekdelen. Hoewel naar mijn smaak niet één van de spannendste uitvoeringen, doch wel één van de meest evenwichtigste, een waardig discografisch testament van deze German Oak. Ook deze symfonieën zijn nog op CD-formaat verkrijgbaar (Warner Icon box set: Carl Schuricht)

Offline Maikel

• Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
« Reply #9 on: March 27, 2018, 12:12:01 pm »
Geweldig Cor!
Ik wist tot enkele jaren geleden helemaal niets van klassiek. De eigenaar van een lokaal platenzaakje destijds in Deventer heeft me geïntroduceerd, volgens hem MOEST ik echt eens proberen. Heb toen een verzamelaar meegekregen.

Vandaar dat ik het erg leuk vind om te lezen hoe jij met passie verteld over klassiek. Leuk en heel interessant. Ik vind het dan ook leuk om er meer over te leren. Dank je wel.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - stepup Ortofon  - Mitshubishi DA-P10 pre
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set link

Offline stereotypisch

• typisch typend stereotype... hoe typerend
« Reply #10 on: April 02, 2018, 11:25:54 am »
Leuk stuk Cor, je enthiousiasme is leesbaar

Mahler ben ik eigenlijk pas enkele jaren geleden wat van gaan kopen op SACD en vind het zelf (een stuk) interessanter om naar te luisteren dan Bruckner, smaakkwestie.

Ik speel zelf klassiek, maar luister %-ueel meer naar andere muziekstijlen.

Maar de (laat) romantische periode waar Bruckner en Mahler ook in leefde heeft prachtige werken van zeer begaafde (zeg maar briljante) componisten opgeleverd
Muziek die ondanks dat het voor de hedendaagse mens best zware luisterkost kan zijn, toch tijdloos, waanzinnig diep, facetrijk en zo bijzonder te noemen is.

Mahler, toch wel laat romantiek? geeft mij al meer een beeld richting de jong experimenteler fase van een Schoenberg dan richting de bombast en rijke branie van een Bruckner.

Dat vind ik zo mooi aan componisten van formaat uit de westerse klassieke muziek, zo duidelijk anders qua stijl, je hoort soms al aan de eerste noot met wie je van doen hebt.

fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Offline Cornelis1921

« Reply #11 on: April 02, 2018, 17:00:06 pm »
Leuk stuk Cor, je enthiousiasme is leesbaar

Mahler ben ik eigenlijk pas enkele jaren geleden wat van gaan kopen op SACD en vind het zelf (een stuk) interessanter om naar te luisteren dan Bruckner, smaakkwestie.

Ik speel zelf klassiek, maar luister %-ueel meer naar andere muziekstijlen.

Maar de (laat) romantische periode waar Bruckner en Mahler ook in leefde heeft prachtige werken van zeer begaafde (zeg maar briljante) componisten opgeleverd
Muziek die ondanks dat het voor de hedendaagse mens best zware luisterkost kan zijn, toch tijdloos, waanzinnig diep, facetrijk en zo bijzonder te noemen is.

Mahler, toch wel laat romantiek? geeft mij al meer een beeld richting de jong experimenteler fase van een Schoenberg dan richting de bombast en rijke branie van een Bruckner.

Dat vind ik zo mooi aan componisten van formaat uit de westerse klassieke muziek, zo duidelijk anders qua stijl, je hoort soms al aan de eerste noot met wie je van doen hebt.
Mahler was inderdaad eigenlijk meer een overgangscomponist, tussen de laatromantiek en de moderniteit in. Hij experimenteerde zelfs in zijn laatste en onvoltooide symfonie, de Tiende, zelfs met 12-toons serialiteit.

Offline Cornelis1921

Re: Het Bruckner en Mahler topic, een halve eeuw laat-romantiek in muziek
« Reply #12 on: June 21, 2018, 01:48:23 am »
Vanwege een langdurige tijd van terugkerende depressiviteit, ben ik nog niet in staat geweest om de draad van dit topic weer op te nemen. Maar weest niet ongerust, want zo gauw het momentum daar is, voeg ik weer het e.e.a. aan nieuwe teksten en info aan dit topic toe. Groetjes van Cor. :-)