Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Wat zijn goede app's als audio hulpmiddel?  (Read 3194 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online Jan

• Senior Stereoforum Member
  • I Love the Stereoforum!
Wat zijn goede app's als audio hulpmiddel?
« on: January 20, 2018, 15:47:03 pm »
Meeste forumleden zullen wel een smartphone hebben. De smartphone kun je eventueel ook gebruiken als hulpmiddel voor de audio. Wat zijn goede app's welke je als hulpmiddel voor audio kunt gebruiken?

Via de site van Rega kwam ik op RPM Calculator, daarmee kun je het toerental van de platenspeler nagaan zonder het gebruik van een stroboscoop. Er moet wel een gyro sensor op je telefoon zitten.
Je legt de telefoon op het draaiende plateau van de platenspeler en leest het toerental af.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Atlas Equator bekabeling
AKG K702

Offline Onder013

• Stereoforum Hero Member
  • The magic of the music is in the details
Re: Wat zijn goede app's als audio hulpmiddel?
« Reply #1 on: January 20, 2018, 17:30:58 pm »
Leuk onderwerp Jan.

Voor audio regelmatig in gebruik:
- discovr. Deze app geeft bij het zoeken naar een artiest naast diverse informatie over de artiest zelf ook andere artiesten die op de één of andere manier gerelateerd zijn. Zo kom je vaak tot verrassende ontdekkingen. Helaas uitsluitend voor de ipad;
- Speaker Angle: meet de hoek van het indraaien van de luidspreker
- Shazam: luistert naar muziek en geeft de titel en uitvoerende van de muziek
- PlatterSpeed: geeft het toerental + de afwijking van de draaitafel. Je hebt een testplaat nodig waarmee een toon van 3150 Hz wordt afgespeeld op de draaitafel
- Discogs: Inventariseert de platen en cd collectie + informatie over artiesten en albums. Tevens inkoop en verkoop.
- BubbleUNP: command centre voor streaming audio.
- Geluidsmeter Pro: geeft de actuele geluidsdruk in dB en het verloop in een grafiek. Ik heb de metingen van deze app vergeleken met een geluidsmeter en gezien dat de meetresultaten overeenkomen.
In deze app omvat tevens een trillingsmeter. Handig als je in Groningen woont of een heftige sub hebt. :(
De trillingsmeter is ook behulpzaam bij het vaststellen of je draaitafel in trilling wordt gebracht door het geluid dat door de luidsprekers wordt voortgebracht. Het helpt dan bij het zoeken naar een andere plek voor de draaitafel of het effect van de genomen maatregelen.

Groetend,
Henk

« Last Edit: January 20, 2018, 17:40:56 pm by Onder013 »
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Online Jan

« Reply #2 on: January 20, 2018, 17:39:12 pm »
Zijn de app's die je beschrijft, behalve discovr, voor zowel Andoid als iOS?
Heb op dit moment Windows Phone, maar omdat app's (die ik belangrijk vind) steeds meer verdwijnt ben ik aan het kijken naar een nieuwe geschikte telefoon. Liefst Android vanwege de aanschaf prijs.
Atlas Equator bekabeling
AKG K702

Offline Onder013

« Reply #3 on: January 20, 2018, 17:44:05 pm »
Zijn de app's die je beschrijft, behalve discovr, voor zowel Andoid als iOS?

ik weet niet zeker of de apps voor Apple en Android beschikbaar zijn. Je kan de apps zo vinden in de Android play store. Op Discovr na staan de beschreven apps op een Android telefoon.

Groetend,
Henk
« Last Edit: January 20, 2018, 17:48:27 pm by Onder013 »
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Nb

« Reply #4 on: January 20, 2018, 18:23:35 pm »
Fijn, bedankt. Ik ga er wat van uitproberen. Ben vooral benieuwd naar speaker angle. Een paar cm kan zoveel verschil maken.
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Philips CD 608, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
Sennheiser HD 700. Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 931, albrecht dab+ radio.

Online Jan

« Reply #5 on: January 20, 2018, 18:32:00 pm »
Heb mijn werk smartphone (Android) erbij gepakt, maar kan Speaker Angle niet vinden.
Atlas Equator bekabeling
AKG K702

Offline Onder013

« Reply #6 on: January 20, 2018, 19:05:02 pm »
www.youtube.com/watch?v=Twsn1UV-fmQ

In de playstore kon ik de app ook niet meer vinden. Google geeft vele hits.

Groetend,
Henk
Synergie:

Offline Maikel

• Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
« Reply #7 on: January 27, 2018, 16:30:10 pm »
Ik gebruik voor het bedienen van m'n audioplayer in m'n Raspberry pi het programma Soundirok. Het is een betaalde app (applestore) en ben er erg tevreden over, heeft een mooie interface.
Het leest informatie uit de mpd database en stuurt mpd aan. mpd staat voor music player daemon en is een zeer klein programma voor t afspelen van muziek op een linux systeem. Door de kleine footprint in geheugen is dit één van de best klinkende programma's. Leuk detail is dat alle kant-en-klaar distributies zoals Volumio en Rune gebruik maken van mpd intern.
mpd kan je helemaal configureren zoals je zelf wil, ik heb een hulpprogramma gebruikt om mijn mpd-config bitperfect in te stellen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - stepup Ortofon  - Mitshubishi DA-P10 pre
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set link

Online Jan

« Reply #8 on: March 27, 2021, 12:58:23 pm »
@Onder013: Speaker Angle zie ik in de App Store van mijn iPad. De app is 4 jaar oud of voor het laatst bijgewerkt. Gebruik jij hem nog steeds of anders Speaker Pro? Voor beide apps moet je betalen.
Atlas Equator bekabeling
AKG K702