Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Oscilloscoop als meetinstrument voor draaitafel en audio algemeen  (Read 8377 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Onder013

• Stereoforum Hero Member
  • The magic of the music is in the details
Re: Oscilloscoop als meetinstrument voor draaitafel en audio algemeen
« Reply #15 on: November 15, 2015, 22:17:28 pm »
Al een groot aantal jaren maak ik gebruik van een nogal oude oscilloscoop bij het afstellen van de draaitafel. Het is een analoge en nauwelijks draagbare Philips PM 32 30 uit 1966.

Er is nu een moderne Rigol DS1102E Digitale Oscilloscoop in bestelling:

Met de scoop stel ik op basis van wat signalen van onder andere de dwarsdrukcompensatie heel precies af. Verder kan je onder andere de kanaalgelijkheid testen door sinussen die van een testplaat komen met elkaar te vergelijken.

Het zou leuk en interessant zijn als hier het toepassen van een oscilloscoop voor audio wordt gedeeld. Zet je de scoop bijvoorbeeld in om voedingen te testen of te verbeteren? Etc.

Gr
Henk

Vandaag ben ik met de nieuwe scope aan de gang geweest. Dat ding maakt onaangenaam veel kabaal door de ventilator. Functioneren doet het allemaal wel. Als je echter tijdens het afstellen wilt luisteren, moet je hem uitschakelen.
Ik lees op internet dat je de luidruchtige fan met flink wat werk kan vervangen, maar dat gaat me voor een nieuw meetinstrument net wat te ver.

Mijn oog is nu toch op een voorzet oscilloscoop gevallen. Deze kan je via usb koppelen aan een laptop met daarop de benodigde software. Kandidaten zijn:
pico PicoScope2205A

of een velleman:

De pico lijkt mij een betere keus dan de velleman omdat de software en driver niet al te actueel is.

Wordt vervolgd.

Gr,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.