Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Test van cat 7 kabels; zijn er nou werkelijk hoorbare verschillen?  (Read 147157 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online Onder013

• Stereoforum Hero Member
  • The magic of the music is in the details
Re: Test van cat 7 kabels; zijn er nou werkelijk hoorbare verschillen?
« Reply #465 on: December 29, 2020, 15:53:21 pm »
Even voor de zekerheid Henk: gaf dit (de switch op de router) een beter resultaat dan de switch rechtstreeks op het modem?

Ik heb een modem en een router i.p.v. de gebruikelijke oplossing waarbij het modem en router in één apparaat zijn verenigd. Hoofdtaak van een modem is het signaal van en naar de provider geschikt maken voor de router. De router verdeelt het signaal over de aanwezige aansluitingen of routeert het signaal naar het modem. Je kan dus naar mijn beste weten de switch niet direct aansluiten op het modem (of op z'n minst is dat erg onhandig.
Zie ook: https://www.internetvergelijk.nl/blog/verschil-modem-en-router/
Wat ik destijds tot mijn verbazing wel heb gemerkt is dat een switch (en dan de D-link in het bijzonder) een zeer positieve werking heeft.
Sinds al weer een tijdje zijn er specifieke audio-switches in de handel (ook met een lineaire voeding zoals bij de D-link toegepast). Deze heb ik niet getest.

Groetend,
Henk
« Last Edit: December 29, 2020, 15:55:50 pm by Onder013 »
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Marius

• Stereoforum Member
  • **
  • Het is maar muziek.....
« Reply #466 on: December 29, 2020, 16:21:48 pm »
Ik heb een modem en een router i.p.v. de gebruikelijke oplossing waarbij het modem en router in één apparaat zijn verenigd. Hoofdtaak van een modem is het signaal van en naar de provider geschikt maken voor de router. De router verdeelt het signaal over de aanwezige aansluitingen of routeert het signaal naar het modem. Je kan dus naar mijn beste weten de switch niet direct aansluiten op het modem (of op z'n minst is dat erg onhandig.
Zie ook: https://www.internetvergelijk.nl/blog/verschil-modem-en-router/
Wat ik destijds tot mijn verbazing wel heb gemerkt is dat een switch (en dan de D-link in het bijzonder) een zeer positieve werking heeft.
Sinds al weer een tijdje zijn er specifieke audio-switches in de handel (ook met een lineaire voeding zoals bij de D-link toegepast). Deze heb ik niet getest.

Groetend,
Henk
Ik had iets duidelijker moeten zijn. Als ik me niet vergis hebben we dezelfde configuratie: Horizon Box --> router --> switch. Je kan echter ook de switch rechtstreeks op je Horizon box aansluiten aangezien deze 2 Ethernet porten heeft. Je haalt er dan als het ware een extra schakel (de router) tussenuit en je maakt een scheiding tussen je streamer (die via de switch gaat) en de rest van de bekabelde apparaten die op de router zijn aangesloten (in mijn geval Hue en het alarm). Ik wil zelf de komende dagen gaan vergelijken of dit uitmaakt. Omdat het vrij snel en makkelijk een kwestie is van een kabel verwisselen van de switch naar het modem of naar de router verwacht ik vrij snel en makkelijk te horen of er verschillen zijn. Vroeg me alleen af of jij dit ook al geprobeerd had.

Online Onder013

« Reply #467 on: December 29, 2020, 16:36:30 pm »
Ik had iets duidelijker moeten zijn. Als ik me niet vergis hebben we dezelfde configuratie: Horizon Box --> router --> switch. Je kan echter ook de switch rechtstreeks op je Horizon box aansluiten aangezien deze 2 Ethernet porten heeft. Je haalt er dan als het ware een extra schakel (de router) tussenuit en je maakt een scheiding tussen je streamer (die via de switch gaat) en de rest van de bekabelde apparaten die op de router zijn aangesloten (in mijn geval Hue en het alarm). Ik wil zelf de komende dagen gaan vergelijken of dit uitmaakt. Omdat het vrij snel en makkelijk een kwestie is van een kabel verwisselen van de switch naar het modem of naar de router verwacht ik vrij snel en makkelijk te horen of er verschillen zijn. Vroeg me alleen af of jij dit ook al geprobeerd had.

Ik heb geen Horizon box. Wel ooit gehad, maar snel naar een eigen router gegaan omdat deze meer en betere opties heeft.
De switch die na de router dicht bij de audioset is gepositioneerd zorgt ook voor scheiding van het audio gedeelte en de rest van de aangesloten cliënts.
Tijdens de test heb ik ook nog getest of een externe switch als vervanger van de interne switch van de router soundwise voordelen heeft. Dit bleek zeker niet het geval en dus NAS, overige cliënts en de dedicated audio-switch aansloten op de interne router switch. Ook geconstateerd dat hoe dichter je qua netwerk bij de audio komt, des te meer rendement je hebt van betere componenten/kabels in het netwerk.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Marius

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #468 on: December 29, 2020, 17:10:54 pm »
Ik heb geen Horizon box. Wel ooit gehad, maar snel naar een eigen router gegaan omdat deze meer en betere opties heeft.
Ok, wist niet dat je de Horizon box niet meer hebt. Die heb ik nog wel en daar heb ik een Asus router op aangesloten.

Online Onder013

« Reply #469 on: December 29, 2020, 18:13:35 pm »
Ok, wist niet dat je de Horizon box niet meer hebt. Die heb ik nog wel en daar heb ik een Asus router op aangesloten.

Als een soort vervolg op de test van de cat-kabels ben ik doorgegaan met het bouwen en toevoegen van lineaire voeding. Heb toen ook de Horizonbox vervangen door een Asus-router en het aparte modem.
Synergie:

Offline Marius

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #470 on: December 30, 2020, 14:44:13 pm »
Na een middag en een avond vergelijken heb ik geen  verschillen kunnen ontdekken tussen de switch op de Horizon of de switch op de Asus router.

Online Onder013

« Reply #471 on: December 30, 2020, 15:18:54 pm »
Na een middag en een avond vergelijken heb ik geen  verschillen kunnen ontdekken tussen de switch op de Horizon of de switch op de Asus router.

welke switch heb je en zit er een zeer goede lps aan? Wat is het type kabel van de switch naar de streamer?

Synergie:

Offline Marius

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #472 on: December 30, 2020, 17:50:14 pm »
welke switch heb je en zit er een zeer goede lps aan? Wat is het type kabel van de switch naar de streamer?
Switch is een TP-Link DGS105 met standaard voeding, de kabel naar de streamer is een Carbon.

Online Onder013

« Reply #473 on: December 30, 2020, 22:42:46 pm »
Switch is een TP-Link DGS105 met standaard voeding, de kabel naar de streamer is een Carbon.

Jammer dat je deze switch hebt gekozen. De D-link 108 is de veruit betere. Hoe deze zich verhoudt tot de nu beschikbare audio-switches weet ik niet. Geen ervaring mee. De AQ carbon? Keertje de Vodka lenen?
Synergie:

Offline Marius

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #474 on: December 31, 2020, 11:56:58 am »
Jammer dat je deze switch hebt gekozen. De D-link 108 is de veruit betere. Hoe deze zich verhoudt tot de nu beschikbare audio-switches weet ik niet. Geen ervaring mee. De AQ carbon? Keertje de Vodka lenen?
Dan kan alsnog, zo duur zijn ze niet. Ik dacht dat het verschil alleen zat in het aantal poorten. Wil je Vodka graag een keer proberen, dank je!
« Last Edit: December 31, 2020, 11:59:19 am by Marius »