Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Hoe zien wij de toekomst van onze audio hobby (ontwikkelingen etc.)?  (Read 5266 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Cornelis1921

• Stereoforum Hero Member
  • Ik luister liever naar muziek...
Ook de audio wereld is volop in beweging. Was 15 jaar geleden de CD-verkoop op zijn hoogtepunt, nu vreest men het definitieve verdwijnen van dat medium. Gaf men toentertijd niets meer om nieuwe releases op vinyl, tegenwoordig is het "zwarte goud" qua verkopen weer terug op het niveau van 20 jaar geleden. Streaming is pas 5 jaar geleden serieus een rol van betekenis gaan spelen, daarvoor was spinning wat de klok sloeg. Dus wat verwachten wij op het gebied van toekomstige ontwikkelingen op audio gebied?
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline Dorpie

• Senior Stereoforum Member
  • I Love the Stereoforum!
Re: Hoe zien wij de toekomst van onze audio hobby (ontwikkelingen etc.)?
« Reply #1 on: April 29, 2015, 08:30:53 am »
dat is wat lichtelijk overdreven.

tegenwoordig is het "zwarte goud" qua verkopen weer terug op het niveau van 20 jaar geleden

Offline renes

• Full Stereoforum Member
  • Muziek breng ik ten gehore dmv buizenversterkers
« Reply #2 on: April 29, 2015, 09:42:24 am »
De toekomst voor mij is zoals ik het nu doe, ik draai muziek. Meer cd dan lp, dat bevalt mij het beste. Ik heb Spotify, gebruik het ook maar alleen op de laptop om nieuwe muziek te ontdekken. Is het ontdekte heel mooi koop ik het maar meestal leen ik de cd bij de bibliotheek in Rotterdam ( Muziekweb) en maak een kopie hiervan. Ideaal, cd's komen aan bij de bibliotheek in Aduard, makkelijker gaat niet.
Ik koop nieuwe muziek, meestal op cd aan de lp rage doe ik niet mee. Koop ik een lp dan is dat 2e hands, dit zijn blues of jazz lp's. Lp's nieuw zijn mij gewoon veel te duur, die dingen zijn kwetsbaar en ben er niet van overtuigd dat de kwaliteit beter is. Komt bij dat een element van goede kwaliteit duur is.

Wat installatie betreft vervang ik wat kapot gaat. De kwaliteit van het geluid zal beter kunnen door andere luidsprekers aan te schaffen. Om echt beter te gaan met de luidsprekers zal dat de hoofdprijs gaan kosten en dat zit er gewoon niet in. Ik denk dan aan bepaalde types Klipsch, Tannoy of Zingali. Geloof niet in het kabelgedoe, vind dat gekkigheid en geef daar geen geld aan uit. De kabels die ik nu heb, type kameraadbouw, voldoen prima en zullen blijven tot het einde.
Tegen de tijd dat cd spelers dreigen te verdwijnen zal ik een nieuwe kopen om toch muziek te kunnen blijven spelen. Ik heb niets met het HT gebeuren, de enigste films die ik kijk zijn James Bond films en die komen niet zo vaak uit. Hoe de helikopter dan overvliegt bij mij in de kamer maakt me niets uit, surround geluid
hebben ik niet.

De audiowereld zal dan volop in beweging zijn, bij mij niet. Sterker nog, sinds de komst van de cd speler is er voor mij niets veranderd. Of het geluid anders is geworden?, het zal wel maar dat ik er nu totaal van ondersteboven ben nee. Het geluid van nieuw uitgebrachte muziek wordt er niet beter op. De ruwe opnames zijn wel goed, niet voor niets grijpt men steeds terug op oude microfoons en mengtafels, maar wat er daarna mee gedaan wordt niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

De toekomst zoals ik die zie zal op den duur een nieuwe cd speler zijn en wat buizen kopen op internet om ook in die toekomst van de buizenversterkers te kunnen genieten. De versterkers hebben levenslange garantie, daar ligt de toekomst vast.
« Last Edit: April 29, 2015, 09:48:42 am by renes »
Streamen?, nee, niet als ik echt wil luisteren dan draai ik muziek, wel om te ontdekken.

Offline Cornelis1921

« Reply #3 on: April 30, 2015, 05:37:26 am »
dat is wat lichtelijk overdreven.
Nee Dennis, dat is volgens de cijfers van de branche zelf. ;)
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline Dorpie

« Reply #4 on: April 30, 2015, 09:17:17 am »
Nee Dennis, dat is volgens de cijfers van de branche zelf. ;)

ja als je zo bekijkt wel,20 jaar geleden was het al niks meer,en nu blijft het ook bijna niks.
wat mijbetreft word de platenverkoop wat lichtelijk overdreven ,maar natuurlijk top dat het mooie medium nog steeds zijn weg vind naar de klant.

Offline Cornelis1921

« Reply #5 on: April 30, 2015, 09:52:25 am »
ja als je zo bekijkt wel,20 jaar geleden was het al niks meer,en nu blijft het ook bijna niks.
wat mijbetreft word de platenverkoop wat lichtelijk overdreven ,maar natuurlijk top dat het mooie medium nog steeds zijn weg vind naar de klant.

Ik zal jou hierin niet tegenspreken. :DJ:

Offline Dorpie

« Reply #6 on: April 30, 2015, 10:25:37 am »
nu op kantoor een lptje opgezet  :))

Offline Frank2

• Always trying to get the music better sounding
« Reply #7 on: April 30, 2015, 10:53:55 am »
Een platenspeler op kantoor? Dat is pas echt old skool
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Offline Dorpie

« Reply #8 on: April 30, 2015, 12:44:38 pm »
Een platenspeler op kantoor? Dat is pas echt old skool
jazeker! :clapping:
ook daar genieten we van muziek. :))

Offline Dorpie

« Reply #9 on: April 30, 2015, 23:04:46 pm »
mijn nieuwe dac ,is leverbaar in de toekomst  :angel:
het wachten zal wel weer nagelbijten worden.. :W

Offline erik62

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #10 on: May 02, 2015, 07:54:30 am »
Ik kan me natuurlijk sterk vergissen in mezelf maar ik denk dat ik in de toekomst zo zal blijven luisteren zoals ik dit op het moment doe.
Het streamen is niet aan mij besteedt daar ik er op een of andere manier onrustig van wordt. Ik merk dat al als ik spotify beluister. Eventjes dit nummer, dan dat, niet afluisteren en hup.....het volgende nummer.
Ik ben erg tevreden met mij set en hoop dat dit in de toekomst ook zo blijft.

Offline Technative

• Marantz, Elac, Adam Audio, AudioQuest & bamboe!
« Reply #11 on: May 02, 2015, 09:51:49 am »
Ikzelf zal waarschijnlijk de combinatie tussen streamen en CDs blijven opzoeken. Streamen is voor mij het afspelen van geripte CDs. Ik las laatst van Xander32 een stukje en dat geldt 1 op 1 ook voor mij: een gekochte CD wordt bij mij maar 1 keer afgespeeld, namelijk om geript te worden. Daarna verdwijnt deze in het rack en komt 'ie er zelden meer uit... Een CD wordt bij mij hooguit twee keer afgespeeld als ik me op weg van de platenzaak naar huis echt niet kan inhouden en de CD in de auto afspeel...

Ik heb het niet zo op streamingdiensten tot op heden. De meeste hebben voor mij een te matige geluidskwaliteit (Spotify, Deezer) of hebben andere grote nadelen (Qobuz). Van de laatste heb ik een proefabonnement gehad, maar -op de geluidskwaliteit na- was dat een vreselijke teleurstelling. Van sommige muziek die ik wilde horen was alleen de eerste 30 seconden per track beschikbaar, en als ik alles wilde horen zou ik gelijk de cd (download) moeten kopen (21 euro!). Verder ondersteunt mijn streamer (Marantz NA-11S1) geen Qobuz, dus zou ik met een laptop of tablet in de weer moeten. Geen zin in... Ook was het niet mogelijk om muziek te downloaden; alleen wanneer je (belachelijke) prijze betaalt... Snap ik echt niet... Heb je een abonnement van 20 euro per maand, moet je nog eens 20 euro betalen om muziek te downloaden, terwijl die cd voor minder dan de helft bij de platenzaak ligt of online te bestellen is... Sorrie, maar dat werkt bij mij niet zo.op die manier wordt ook piraterij niet tegengegaan, want het wordt alleen maar duurder om muziek legaal in bezit te hebben.

Ik stop m'n nas dus lekker vol met mooie muziek waarvan ik de cd in de kast heb staan. Wellicht dubbelop, maar het bezit van het fysieke medium vind ik ook wat waard!
« Last Edit: May 02, 2015, 09:57:20 am by Technative »
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip