Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: hoe hard draaien wij muziek?  (Read 1924 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Frank2

• Stereoforum Hero Member
  • Always trying to get the music better sounding
hoe hard draaien wij muziek?
« on: April 16, 2015, 18:59:53 pm »
Ik heb op mijn telefoon een DB meter die ik gekalibreerd heb met een echte DB meter. Ik houd in de gaten hoe hard ik speel, gemiddeld 79 of 80 DB met uitschieters naar 85 DB.
Je kunt trouwens ook goed zien of een cd dynamiek heeft of door loudness war verpest is. Ik had wat nieuwe muziek opgezocht en op een of andere manier vond ik het niet lekker klinken, had de DB meter aangezet en er zat welmiets verschil in tussen de zachtste en hardste stuk maar niet meer dan 6 DB. Daarna een goed opgenomen cd opgezet en daar zat meer dan 12 DB verschil tussen de hardste en zachtste stukken in de muziek.

Ik tracht nooit harder dan 85 DB bij de hardste scènes te hebben.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Offline Cornelis1921

• Stereoforum Hero Member
  • Ik luister liever naar muziek...
Re: hoe hard draaien wij muziek?
« Reply #1 on: April 16, 2015, 22:45:15 pm »
Kweeniet; heb nooit gemeten - geen dB-meter en geen smartphone. :/
« Last Edit: April 16, 2015, 23:12:58 pm by Cornelis1921 »
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2: