Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: In/op welk medium en waar koop jij tegenwoordig jouw content en waarom?  (Read 5948 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Cornelis1921

• Stereoforum Hero Member
  • Ik luister liever naar muziek...
Deze vraag is nu actueler dan ooit en kan zeer divers beantwoord worden. Want niet alleen streaming-content halen wij op verschillende manieren binnnen onze huis- en hobbykamers. Ook de bijna archaïsche CD en SACD kopen wij op een andere manier dan vroeger. Dat geldt ook voor de 'good old' LP, die weer helemaal terug van weggeweest lijkt te zijn. Dus is het iTunes, Spotify, Deezer, de internetwinkels, nog steeds de stenen winkel, of toch nog die ene tweedehandswinkel, anders of bij ieder datgene wat je zoekt en tot nu toe gevonden hebt?
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline Cornelis1921

CD's, CD's en nog eens CD's, zowel nieuw als tweedehands. Zowel op het internet (Amazonia, Bol.com, Cosmox, jpc.de, WOW HD, Discogs, Platomania, Velvet Music online en Arkivmusic.com) als de stenen winkel Plato, Concerto, Velvet Music en Fame. Vroeger frequenteerde ik ook regelmatig Pieter van Ulden ['The Heart is a Lonely Hunter']  in de Burgsteeg te Leiden voor tweedehands moois, zowel in vinyl als CD, maar nu hij ook op Bol.com actief koop ik zijn pareltjes tegenwoordig daar, omdat hij ondanks dat hij er veel heeft, je er naar moet zoeken in een chaotisch geheel. En... Niet te vergeten dat Plato en Concerto ook veel en aantrekkelijk tweedehands zijn gaan verkopen in de loop der tijd, en dat staat wel netjes geordend in de schappen. Of het nu nog zo'n chaos weet ik niet, want ik ben er in 2012 voor het laatst geweest, ook om die reden. Maar wie niet terugdeinst voor wat uitgebreid snuffelwerk ben je bij Pieter aan het juiste adres.
De (weinige) stenen winkel(s) nodigt uit tot snuffelen en (waar mogelijk) onderzoeken, dat ontbreekt grotendeels aan het kopen op internet. Op internet kunt men echter de bijzondere dingen eenvoudig op trefwoord vinden en vervolgens aankopen en dat doorgaans tegen lagere prijzen, maar dan moet men wel de risico's van het kopen op afstand voor lief nemen zoals breuk, vermissing en een mindere after sales. Wat voor tweedehands CD's geldt geldt ook voor nieuwe, die zijn ook op internet vaak (niet altijd!) goedkoper, als men de breuk, ergernis en geduld niet mee rekent.
Kortom, dat zijn in 't kort mijn ervaringen en motieven om dus nog steeds alleen maar CD's te kopen.
« Last Edit: April 07, 2015, 08:18:00 am by Cornelis1921 »
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline xander32

• Gemiste kans ...
Mijn software koop ik nadat mijn interesse gewekt is via bv. een review op Musicmeter, waarna ik betreffende album eerst via Spotify opzoek en beluister.

Blijkt het album de moeite waard, dan ga ik tot aankoop over, steevast via WOWHD. Heel sporadisch via andere aanbieders zoals Kroese of Velvet.

Daarnaast neem ik soms cd's over van forumleden.

Offline Cornelis1921

Daarnaast neem ik soms cd's over van forumleden.
Al dan niet vrijwillig afgestaan. ;) :)

Offline Technative

• Marantz, Elac, Adam Audio, AudioQuest & bamboe!
Nieuwe muziek download ik altijd eerst. Ik heb te vaak mijn kop gestoten aan iets moois om vervolgens te ontdekken dat die track de enige goede is op de CD. Dus ik download eerst muziek en geef mezelf de gelegenheid om verliefd te worden. Dat lukt dan ook vaak, waarna ik alsnog naar de platenzaak toog om het CDtje aan te schaffen.

Goed werk moet beloond worden, vind ik. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de meeste CDs slechts een keer gedraaid worden en dat is in de speler van een van m'n computers... Na aanschaf wordt de CD direct geript en op het NAS geplaatst. Vervolgens gaat de CD het rack in en wordt zelden of nooit meer gedraaid... Maar ik vind het heerlijk om het fysieke medium in handen te hebben. Geen enkele streamer of streaming service kan dat gevoel evenaren.

Er zijn natuurlijk ook artiesten waar ik blind CDs van koop, zoals Pink Floyd (solo albums van Pink Floyd leden), Jon Hopkins, James Blake, enz.  :inlove: :love:
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Offline Technative

• Marantz, Elac, Adam Audio, AudioQuest & bamboe!
Mijn grote frustratie is overigens wel dat "de platenzaak" steeds schaarser wordt... Voorheen had je bijvoorbeeld bij de Media Markt nog wel aardig wat racks vol met mooie CDs, maar tegenwoordig is dat nog maar een klein bakje ergens achteraf... Met de ondergang van Van Leest, Free Record Shop en soortgenoten is het er niet makkelijker op om lekker op pad te gaan en CDtjes te scoren. Ik vond het altijd heerlijk om door de bakken te snuffelen, met een stapel naar de balie te gaan en dan lekker luisteren en met een flinke stapel CDs thuis te komen, maar dat is er tegenwoordig niet meer bij. Plaatjes en albumhoezen zeggen mij niet zo veel. Ik kan daar niet uit opmaken of ik muziek wel of niet goed vind. Ik loop overal maar per ongeluk tegenaan waarna ik het wel of niet goed vind.

Voorbeeld is Tord Gustafsen. Ik hou helemaal niet van Jazz, maar dit is simpelweg geweldig! Toevallig nam iemand dit mee tijdens een Meet & Greet en ik was op slag verliefd. Nog zo'n voorbeeld is Paolo Fresu, Marcus Miller, enz. Muziek waar ik "toevallig" tegenaan gelopen ben, maar dat gebeurt me veel te weinig. Ik wil veel meer nieuwe muziek ontdekken.

Heb laatst via Hifi.nl een proefabonnement Qobuz afgesloten, maar dat bevalt me ook niet echt. Het is onhandig (hoe krijg ik de stream op m'n NA-11S1 bijvoorbeeld?) en als ik dan een album wil luisteren kan ik alleen maar de eerste 30 seconden luisteren omdat de artiest er de rem op heeft gezet...  :devil: Maar dat kost wel 20 euro per maand! En als je dan een CDtje wilt downloaden moet je daar nog grif voor betalen ook! Een album kost gemiddeld tussen de 20 en 30 euro! Sorrie hoor, maar dat gaat er bij mij niet in. Ik blijf dus maar gewoon downloaden en CDtjes kopen...
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Offline Frank2

• Always trying to get the music better sounding
Verstandig eerst downloaden, teveel muziek is door de loudness war zo slecht dat er niet naar te luisteren is alleen maar hard en vaak tegen of over de vervorming grens. En daar betaal je ook nog 20 a 30€ voor. Diep triest. Maar je hebt gelijk ik wil graag meer muziek hebben die mij aanstaat en dan zijn forum leden met muziek die ze meenemen erg welkom.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Offline Maro

• Full Stereoforum Member
Re: In/op welk medium en waar koop jij tegenwoordig jouw content en waarom?
« Reply #7 on: December 23, 2015, 15:51:45 pm »
Ik gebruik Tidal om muziek te ontdekken. 100% geïntegreerd in de Roon app. Je hebt geen benul meer of je naar een Tidal stream of eigen Flac zit te luisteren. Tegenwoordig koop ik heel sporadisch ook uit Tidal. Albums die niet meer nieuw te koop zijn. Eurootje of 16 per album. Heel redelijk.

Offline Jan

• Senior Stereoforum Member
  • I Love the Stereoforum!
Na het luisteren van muziekalbums op Spotify koop ik albums die ik mooi vind het liefst op LP. Is het op LP niet te verkrijgen koop ik de CD. Meestal koop ik LP's en CD's bij bol.com. Soms krijg ik CD's binnen via mailmydisc.nl
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Atlas Equator bekabeling
AKG K702

Offline Hannibal

• Stereoforum Member
  • **
  • There is no substitute for listening
De laatste albums heb ik, hopelijk zelfde remasters, op CD & LP gekocht.

Ga ik geen gewoonte van maken, denk ik, maar wel cool.

Ik neig nog steeds naar digitaal (CD tot nu toe) vanwege de portabiliteit (auto, mobiel...)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
AUDIO: Woonkamer: Rega Cursa/Exon/Planet (3de gen)/DAC-R/P2 (upgraded), Totem Hawks, Sonos Connect, Raumfeld connect 2. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer&badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira1&3+Planet+Radio1. MF V-DAC+PSU 1st gen. Sonos connect)