Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Klassieke muziek is een zalving voor het gemoed.  (Read 7734 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maikel

• Stereoforum Hero Member
  • Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
Re: Klassieke muziek is een zalving voor het gemoed.
« Reply #15 on: July 28, 2017, 16:43:33 pm »
Ik krijg er associaties van kerken, enzo bij.
Een kerk zou een veilige thuishaven kunnen zijn (vervelende verhalen over misbruik even niet meegerekend) en daardoor een fijne plek om tot jezelf te komen.
Voor mij zijn dat overigens tempels, maar dat zijn eigenlijk Aziatische kerken  :))
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - stepup Ortofon  - Mitshubishi DA-P10 pre
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set link

Offline Nb

« Reply #16 on: July 28, 2017, 19:54:28 pm »
Een kerk zou een veilige thuishaven kunnen zijn (vervelende verhalen over misbruik even niet meegerekend) en daardoor een fijne plek om tot jezelf te komen.
Voor mij zijn dat overigens tempels, maar dat zijn eigenlijk Aziatische kerken  :))

Ik bedoel georganiseerd geloof. Daar ben ik helemaal klaar mee.
Maar dat is een ander verhaal.
Een soort jeugd allergie.
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Philips CD 931, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Pioneer PD-5700, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
Sennheiser HD 700. Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 931, albrecht dab+ radio.

Offline Maikel

• Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
« Reply #17 on: July 28, 2017, 23:25:30 pm »
Ik bedoel georganiseerd geloof. Daar ben ik helemaal klaar mee.
Maar dat is een ander verhaal.
Een soort jeugd allergie.
Ok duidelijk. Allergie is niet goed en daar ga je ook niet van kunnen genieten met muziek luisteren dan.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - stepup Ortofon  - Mitshubishi DA-P10 pre
HT-set link

Offline Cornelis1921

• Ik luister liever naar muziek...
« Reply #18 on: August 28, 2017, 00:29:51 am »
Minder bekend - ik geef er dan ook publiekelijk  niet zo'n ruchtbaarheid aan - is dat ik mijzelf intensief bezig houd met de opbouw c.q. uitbreiding van de muziekcollectie van mijn maatje, John. Vooral aan klassieke muziek heb nu al - in een kleine vijf jaar tijd - een kleine duizend CDs geschonken, zowel nieuw, tweede hands, en uit mijn eigen collectie. Ook heb ik driftig meegeholpen zijn collectie jazz op te bouwen, op dezelfde manier als de collectie klassiek. Ook de popmuziek krijgt bij tijd en wijlen mijn constructieve belangstelling. Waarom? Omdat ik een verzamelaar ben, wiens grenzen niet ophouden bij zijn eigen collectie.
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline Maikel

• Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
« Reply #19 on: September 04, 2017, 16:13:24 pm »
Minder bekend - ik geef er dan ook publiekelijk  niet zo'n ruchtbaarheid aan - is dat ik mijzelf intensief bezig houd met de opbouw c.q. uitbreiding van de muziekcollectie van mijn maatje, John. Vooral aan klassieke muziek heb nu al - in een kleine vijf jaar tijd - een kleine duizend CDs geschonken, zowel nieuw, tweede hands, en uit mijn eigen collectie. Ook heb ik driftig meegeholpen zijn collectie jazz op te bouwen, op dezelfde manier als de collectie klassiek. Ook de popmuziek krijgt bij tijd en wijlen mijn constructieve belangstelling. Waarom? Omdat ik een verzamelaar ben, wiens grenzen niet ophouden bij zijn eigen collectie.
Mooie insteek Cor, kan je positieve insteek waarderen.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set link

Offline Cornelis1921

« Reply #20 on: September 10, 2017, 22:59:43 pm »
Mooie insteek Cor, kan je positieve insteek waarderen.
Maar ook mede-Marantzforummers hebben inmiddels, als CD-donateur, de weg naar de colllectie van John gevonden. :-)
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Offline Cornelis1921

« Reply #21 on: October 17, 2018, 05:43:52 am »
Opvallend is dat als bezitter van een zeer omvangrijke collectie klassieke muziek (+/- 7000 CDs), nauwelijks meer naar klassieke muziek luister, althans zeer weinig in vergelijking mt een aantal jaren geleden. Nu luister ik voornamelijk naar prog rock, prog metal en post prog, met als absolute favoriet de live-albums van Porcupine Tree. Waarom? Werkelijk geen flauw idee.

Offline Nb

« Reply #22 on: October 17, 2018, 11:50:35 am »
Opvallend is dat als bezitter van een zeer omvangrijke collectie klassieke muziek (+/- 7000 CDs), nauwelijks meer naar klassieke muziek luister, althans zeer weinig in vergelijking mt een aantal jaren geleden. Nu luister ik voornamelijk naar prog rock, prog metal en post prog, met als absolute favoriet de live-albums van Porcupine Tree. Waarom? Werkelijk geen flauw idee.

Maar als je er ineens weer behoefte aan hebt, kun je het wel pakken. Dat moet toch wel een prettig gevoel geven.
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Philips CD 931, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Pioneer PD-5700, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
Sennheiser HD 700. Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 931, albrecht dab+ radio.

Offline Maikel

• Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
« Reply #23 on: October 17, 2018, 19:39:54 pm »
Ik heb me dat ook vele malen afgevraagd. Mijn muzikale voorkeur is ook langzaam veranderd, maar dan van symfo rock (Pink Floyd etc) naar Metal (Machine head etc) naar Jazz (John Coltrane etc) en nu voorzichtig klassiek aan t ontdekken waarbij ik toch telkens weer terugkom bij J.S. Bach, wat was die man een meester zeg!
Waarom? Ik denk dat dat vooral met je persoonlijke ontwikkeling te maken heeft.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set link

Offline Cornelis1921

« Reply #24 on: October 18, 2018, 01:55:16 am »
Ik heb me dat ook vele malen afgevraagd. Mijn muzikale voorkeur is ook langzaam veranderd, maar dan van symfo rock (Pink Floyd etc) naar Metal (Machine head etc) naar Jazz (John Coltrane etc) en nu voorzichtig klassiek aan t ontdekken waarbij ik toch telkens weer terugkom bij J.S. Bach, wat was die man een meester zeg!
Waarom? Ik denk dat dat vooral met je persoonlijke ontwikkeling te maken heeft.
Mijn maatje, John, is ook meer van de barok, en dan ook van vader Bach, ik vind de van Praag naar Dresden verhuisde Tsjech, Jan Dismas Zelenka heel erg prettig als ik naar barokmuziek wil luisteren, vooral zijn oratoria zijn echt heel mooi, anders dan Bach, doch net zo mooi.

Offline Maikel

• Musica Musica Musica
    • Maikel's stereo set
« Reply #25 on: October 18, 2018, 13:30:55 pm »
Mijn maatje, John, is ook meer van de barok, en dan ook van vader Bach, ik vind de van Praag naar Dresden verhuisde Tsjech, Jan Dismas Zelenka heel erg prettig als ik naar barokmuziek wil luisteren, vooral zijn oratoria zijn echt heel mooi, anders dan Bach, doch net zo mooi.
Dank je voor de tip Cor, ik ga zo eens even wat luisteren op YouTube om een idee te krijgen.
Ik vind dat je t altijd mooi opschrijft Cor :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set link

Offline Cornelis1921

« Reply #26 on: October 19, 2018, 20:17:00 pm »
Dank je voor de tip Cor, ik ga zo eens even wat luisteren op YouTube om een idee te krijgen.
Ik vind dat je t altijd mooi opschrijft Cor :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Dank je, Maikel, voor jouw compliment. :-)