Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Het Elac topic  (Read 7661 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Onder013

• Stereoforum Hero Member
  • The magic of the music is in the details
Het Elac topic
« on: May 07, 2016, 19:06:22 pm »
Ik weet weer waar ik voor kan sparen:

De Concentro kost 30.000 Eur en is voorzien van de vertrouwde Elac luidspreker technologie waaronder de jet - tweeter (AirMotionTransformer principe).
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Vik

• Stereoforum Member
  • **
Re: Het Elac topic
« Reply #1 on: May 18, 2016, 08:52:50 am »
Erg mooi Henk en ik heb het genoegen gehad om deze te horen spelen.  :pompom:

Maar je bent op de hoogte dat de  prijs van 30K per stuk is?  :)  :)
Elac 609 CE* CM Elac CC200.2* Elac BS 243* JL Fathom F113*Pioneer KRP-500M*CM Marantz MM 8077*CM Marantz AV 8802*CM Denon DBT-3313*Jvg bekabeling*Kimber Kable Monocle XL*

Offline Technative

• Marantz, Elac, Adam Audio, AudioQuest & bamboe!
« Reply #2 on: May 22, 2016, 10:28:35 am »
Wauw, smoelt goed maar totaal anders dan wat we van Elac gewend zijn. Ben benieuwd hoe dat speelt. En, wie weet... over een paar jaar... in de verkoop-sectie van dit forum... een mooi setje voor een schappelijke prijs... *een mens mag dromen toch*

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Offline Vik

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #3 on: May 22, 2016, 12:22:05 pm »
De Elac´s speelde erg mooi op de HighEnd show, heeft wel wat ruimte nodig voor een goede plaatsing en daardoor minder geschikt voor de gemiddelde huiskamer. De prijs vind ik persoonlijk véél te hoog voor Elac. Voor €60K heb je bijvoorbeeld een set Wilson Audio Alexia en dit is een merk met een sterke positie en kwaliteit.

Wilson Audio

Ik heb het vaker geroepen, de mooiste Elac's vind ik de 607 en 609 CE. Momenteel is mijn liefde overgegaan op de nieuwe Aurum 9 serie. De nieuwe tweeter is fantastisch en de mooiste ribbon die ik heb ervaren.  Daarbij de fenomenale laagweergave, en ook niet te vergeten de uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Als het upgrade virus ooit begint te kriebelen, ga dan ook zeker eens luisteren naar de nieuwe Aurum serie.

Ik heb een tijdje zitten praten met Sascha Reckert de chief designer (ex Adam Audio) erg mooi om te horen wat er allemaal achter de schermen afspeelt. De passie, de valkuilen en natuurlijk het resultaat na 3 jaar hard werken.

Aan het uiterlijk wordt hier en daar nog wat gepolijst voordat ze definitief de markt opgaan.

http://www.r9volution.com/de

http://www.areadvd.de/tests/special-r9volution-quadral-aurum-r9-baureihe-auf-der-high-end-in-muenchen/
Elac 609 CE* CM Elac CC200.2* Elac BS 243* JL Fathom F113*Pioneer KRP-500M*CM Marantz MM 8077*CM Marantz AV 8802*CM Denon DBT-3313*Jvg bekabeling*Kimber Kable Monocle XL*

Offline Onder013

« Reply #4 on: May 22, 2016, 12:44:08 pm »
De Elac´s speelde erg mooi op de HighEnd show, heeft wel wat ruimte nodig voor een goede plaatsing en daardoor minder geschikt voor de gemiddelde huiskamer. De prijs vind ik persoonlijk véél te hoog voor Elac. Voor €60K heb je bijvoorbeeld een set Wilson Audio Alexia en dit is een merk met een sterke positie en kwaliteit.

Wilson Audio

Ik heb het vaker geroepen, de mooiste Elac's vind ik de 607 en 609 CE. Momenteel is mijn liefde overgegaan op de nieuwe Aurum 9 serie. De nieuwe tweeter is fantastisch en de mooiste ribbon die ik heb ervaren.  Daarbij de fenomenale laagweergave, en ook niet te vergeten de uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Als het upgrade virus ooit begint te kriebelen, ga dan ook zeker eens luisteren naar de nieuwe Aurum serie.

Ik heb een tijdje zitten praten met Sascha Reckert de chief designer (ex Adam Audio) erg mooi om te horen wat er allemaal achter de schermen afspeelt. De passie, de valkuilen en natuurlijk het resultaat na 3 jaar hard werken.

Aan het uiterlijk wordt hier en daar nog wat gepolijst voordat ze definitief de markt opgaan.

De Elac Concentro's zijn geen serieuze optie hoor: 60.000,- Eur is een hoeveelheid geld dat voor velen niet realistisch is en daarbij zou ik het niet aan luidsprekers willen besteden. Neemt niet weg dat ik het wel heel interessant vind welke ontwikkelingen en technieken zijn toegepast in een dergelijke luidspreker. Heel verrassend dat een merk als Elac met een dergelijke luidspreker komt. Daarbij vat ik het op als een bewijs van kwaliteit van de jet-tweeter dat ondanks de prijs van deze luidspreker er gekozen is voor deze AMT als hoge tonen luidspreker.
De quadral die jij noemt ziet er fraai en veelbelovend uit en is zo te zien voorzien van een conventionele bandtweeter. Zeker een luidspreker die interessant genoeg is om ooit eens te horen. Ben benieuwd hoe de bandtweeter presteert ten opzichte van de AMT-jettweeter. Tot nu heb ik nog geen niet-AMT bandtweeter of conventionele tweeter gehoord die zo verfijnd presteert als de AMT.

Gr,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Vik

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #5 on: May 22, 2016, 13:26:27 pm »
Elac heeft altijd al een beetje de "Underdog" positie gehad en onterecht! Dus inderdaad erg knap wat ze hebben neer gezet op de show.

Ik heb hier begin van het jaar een klant gehad, die zelf een mooie set GAUDER AKUSTIK CASSIANO 's in het bezit heeft, en hij was uit het veld geslagen toen hij mijn oude 609 CE heeft horen spelen.

De oude 8 serie van Aurum heeft mij nooit kunnen bekoren. Altijd een iets te fel en agressief karakter in het hoog. De gemodifceerde versie was toch een enorme verbetering. Ook de afstemming van mid-hoog en laag wordt verbeterd. Dan nog zou ik hem niet ruilen voor een Elac 609 CE.

Bij de nieuwe 9 serie hebben ze de tweeter voor het eerst zelf ontworpen, zodat ze het hele productie proces tot op het eind onder controle hebben. Voorheen werden deze kant en klaar besteld bij fabrikanten en afwijkingen van 5% waren niet ongewoon. Dat geldt trouwens voor heel veel merken die een ribbon gebruiken.  Om de tweeters te bemachtigen is ook een spel van vriendjes politiek, wie trekt het meeste geld uit zijn zak krijgt de beste..en dan heb je een hoog bedrag betaald en heb je een tweeter in je mik met een afwijking van 5%  :devil:

De nieuwe tweeter heeft absoluut geen scherp hoog, veel details, grote stage en hier kan je uren naar luisteren zonder luister moe te worden.  Daarbij een natuurlijke klank. 

Conventioneel is de tweeter niet echt te noemen:

De Elac Concentro's zijn geen serieuze optie hoor: 60.000,- Eur is een hoeveelheid geld dat voor velen niet realistisch is en daarbij zou ik het niet aan luidsprekers willen besteden. Neemt niet weg dat ik het wel heel interessant vind welke ontwikkelingen en technieken zijn toegepast in een dergelijke luidspreker. Heel verrassend dat een merk als Elac met een dergelijke luidspreker komt. Daarbij vat ik het op als een bewijs van kwaliteit van de jet-tweeter dat ondanks de prijs van deze luidspreker er gekozen is voor deze AMT als hoge tonen luidspreker.
De quadral die jij noemt ziet er fraai en veelbelovend uit en is zo te zien voorzien van een conventionele bandtweeter. Zeker een luidspreker die interessant genoeg is om ooit eens te horen. Ben benieuwd hoe de bandtweeter presteert ten opzichte van de AMT-jettweeter. Tot nu heb ik nog geen niet-AMT bandtweeter of conventionele tweeter gehoord die zo verfijnd presteert als de AMT.

Gr,
Henk

Offline themaestro

• Prijsvraag
  • *
  • “Respect to all”
« Reply #6 on: April 19, 2020, 19:42:56 pm »
Al jaren een levenloos draadje maar nu toch maar even nieuw leven erin blazen.
Ben met name op zoek naar meningen over de FS187, FS247, en de
FS209 series.
Ik wil overstappen op Elac en kom deze modellen regelmatig op MP tegen, vaak voor de zelfde prijs ongeveer terwijl er in de originele verkoopprijzen best grote verschillen zitten. kortom, weet iemand hoe deze modellen zich onderling verhouden? Thanx!
Huidige setup: Astin Trew AT2000, Astin Trew AT3500, Tannoy XT8F, Technics SL1900 met Tenorel SD2001 Shibata. Shadow set: Marantz PM17 en CD17 in KI uitvoering, Elac FS187 Hobo Hifi SE.

Offline Technative

« Reply #7 on: April 19, 2020, 21:02:10 pm »
Hi Maestro, je valt met je neus in de boter! ik heb twee van je genoemde modellen gehad: de 247 (de "gewone" en de "Sapphire edition") en de 187 en @Onder013 heeft de 209!

Mijn ervaring is dat volume van de kamer veel invloed heeft op de weergave. De 247 Sapphire maakte wel echt gehakt van de 187 overigens. Je kunt op dit forum nog mijn vergelijk van de 247 en de 247se terugvinden. Waar ben je precies naar op zoek?

Welkom op het forum trouwens!
« Last Edit: April 19, 2020, 21:04:13 pm by Technative »
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Offline Onder013

« Reply #8 on: April 19, 2020, 23:33:12 pm »
Al sinds 2004 spelen bij mij de FS208.2 (dus niet de FS209) tot volle tevredenheid. In de loop van de jaren heb ik heel wat luidsprekers in heel verschillende klassen gehoord. Ondanks dat sommige daarvan op aspecten beter waren, kwam ik telkens weer tot de conclusie dat de 208 het voor mij is. Ik moet er direct bij zeggen dat deze luidsprekers een stevige versterker nodig hebben + een (bescheiden) sub.
De 209 heb ik destijds ook gehoord, maar beviel mij minder goed. De coherentie van het geluidsbeeld van de 208 vond ik beter. Misschien dat de meer uitgebreide luidsprekerbezetting van de 209 daarvan de oorzaak was.

Veel succes bij het vinden van luidsprekers die je aanspreken.

Groetend,
Henk
Synergie:

Offline themaestro

• Prijsvraag
  • *
  • “Respect to all”
« Reply #9 on: April 20, 2020, 00:16:14 am »
Hi Maestro, je valt met je neus in de boter! ik heb twee van je genoemde modellen gehad: de 247 (de "gewone" en de "Sapphire edition") en de 187 en @Onder013 heeft de 209!

Mijn ervaring is dat volume van de kamer veel invloed heeft op de weergave. De 247 Sapphire maakte wel echt gehakt van de 187 overigens. Je kunt op dit forum nog mijn vergelijk van de 247 en de 247se terugvinden. Waar ben je precies naar op zoek?

Welkom op het forum trouwens!
Op zoek? Nu ik sinds een paar jaar een schaduw set heb staan met een Marantz PM17 KI en de CD17 KI vind ik het leuk regelmatig van speakers te wisselen, en nu heb ik mijn pijlen op Elac gericht. Heb al meerdere Monitor Audio’s gehad en Focal. En nu dus Elac.
Het hele Elac verhaal spreekt mij erg aan, daarbij komt dat ze op de 2e hands markt volgens mij ondergewaardeerd worden en hierdoor voor relatief weinig geld te koop zijn. Echter is het lastig te bepalen hoe de rangschikking binnen het merk precies loopt als het om de kwaliteit gaat. Welk type komt boven het ander type.
« Last Edit: April 20, 2020, 00:22:46 am by themaestro »
Huidige setup: Astin Trew AT2000, Astin Trew AT3500, Tannoy XT8F, Technics SL1900 met Tenorel SD2001 Shibata. Shadow set: Marantz PM17 en CD17 in KI uitvoering, Elac FS187 Hobo Hifi SE.

Offline Technative

« Reply #10 on: April 20, 2020, 08:28:42 am »
Ok, leuk! Met "waar ben je naar op zoek" bedoelde ik overigens "naar welke informatie ben je op zoek".

Ik draag Elac een warm hart toe en ben het Elac concept trouw gebleven. Ik speel nu met Adam audio in mijn stereo set. In de surround opstelling heb ik echter nog de BS243 als rear en de CC200 als center staan.

De FS247 is een prachtige luidspreker, zowel qua bouw als qua weergave. De reden dat ze plaats hebben moeten maken voor de Adam Audio luidsprekers is dat ze eigenlijk onderbemeten zijn voor het volume van mijn woonkamer (check mijn showcase topic voor mijn avonturen op dit gebied).

Ik heb zowel de FS247 als de FS247 Sapphire Edition gehad en ben daar nog steeds een beetje verliefd op. De 247 is echter wel heel anders dan de 208 of 209 (sorrie, dacht Henk de 209 had). De Jet twewter is van een andere generatie (gen 3 in de 247) en de woofers hebben het honingraat profiel in de 247. De bekabeling van de luidsprekers in de sapphire edition is ook anders (bekabeling van the chord company).

Ik adviseer je wel na aanschaf te investeren in bruggen. De standaard bijgeleverde bruggen doen het, maar er is veel winst te behalen met beter materiaal.

Offline themaestro

• Prijsvraag
  • *
  • “Respect to all”
« Reply #11 on: April 20, 2020, 16:45:19 pm »
Ok, leuk! Met "waar ben je naar op zoek" bedoelde ik overigens "naar welke informatie ben je op zoek".

Ik draag Elac een warm hart toe en ben het Elac concept trouw gebleven. Ik speel nu met Adam audio in mijn stereo set. In de surround opstelling heb ik echter nog de BS243 als rear en de CC200 als center staan.

De FS247 is een prachtige luidspreker, zowel qua bouw als qua weergave. De reden dat ze plaats hebben moeten maken voor de Adam Audio luidsprekers is dat ze eigenlijk onderbemeten zijn voor het volume van mijn woonkamer (check mijn showcase topic voor mijn avonturen op dit gebied).

Ik heb zowel de FS247 als de FS247 Sapphire Edition gehad en ben daar nog steeds een beetje verliefd op. De 247 is echter wel heel anders dan de 208 of 209 (sorrie, dacht Henk de 209 had). De Jet twewter is van een andere generatie (gen 3 in de 247) en de woofers hebben het honingraat profiel in de 247. De bekabeling van de luidsprekers in de sapphire edition is ook anders (bekabeling van the chord company).

Ik adviseer je wel na aanschaf te investeren in bruggen. De standaard bijgeleverde bruggen doen het, maar er is veel winst te behalen met beter materiaal.
Hier begrijp ik uit dat de 247 serie toch wel een stapje hoger is dan de 209? Heb je sowieso een advies qua bruggen?

Offline Technative

« Reply #12 on: April 20, 2020, 17:38:29 pm »
Hier begrijp ik uit dat de 247 serie toch wel een stapje hoger is dan de 209? Heb je sowieso een advies qua bruggen?
De 209 ken ik niet zo heel goed. Ik weet dat @Vik de 209 had maar ik wewt niet of hij nog aktief is op dit forum. De 208 ken ik wel goed want ik ken de set van @Onder013 redelijk goed. Ik zelf heb dus de 247, de 247 SE en de 187 gehad.

De 247se is de beste Elac luidspreker die ik heb gehad. Een vergelijk met de 208 is lastig, omdat ik -naast de Elacs- ook een Velodyne DD15+ heb staan. Wanneer ik bij Henk luister moet ik dus eerst wennen aan en heel andere laag weergave. Verder is mijn woonkamer best groot, dus akoestiek speelt ook een grote rol. Omgekeerd is dat overigens ook zo: wanneer hij bij mij luistert moet hij wennen aan de (in zijn oren) meer aanwezige laagweergave.

De 247se is wel mijn favoriet. Deze speelt in mijn herinnering meer verfijnd dan de andere vergeleken luidsprekers, ook de 208, maar dat is misschien ook omdat de 247 se mijn eigen luidsprekers waren :)

Elac zelf schaalt de 209 volgens mij hoger in, maar met de bezetting in die luidspreker (meer units) is deze echt wel heel anders dan de 247 en 208.

De 247 is nieuwer, vandaar de andere tweeter en woofers. Maar bijvoorbeeld een 210 is nog weer nieuwer (deze heeft de jet5 tweeter). Is deze dan weer beter? Geen idee.

Het beste advies: ga luisteren en doe dit bij voorkeur in je eigen omgeving. Het is een heel gesjouw met die luidsprekers, maar mijn ogen gingen open toen de Pencils naast de 247 werden geplaatst.
« Last Edit: April 20, 2020, 17:42:51 pm by Technative »

Offline Onder013

« Reply #13 on: April 20, 2020, 18:46:37 pm »
Btw Technative: Jij hebt toch ook nog de 300 serie gehad?

Vic had de 600 serie. Dat was destijds de top of the line.

Zoals ik eerder aangaf heb ik de 209 getest naast de 208.2 en voor mij was de 208 de betere luidspreker. Er was iets in het middengebied dat me irriteerde. Later begreep ik dat het iets met de individuele eigenschappen van de oren en blijkbaar ook met mijn oren te maken had. Het werd veroorzaakt door de middentoner die vlak onder de jet hoog zit. Met PMC-luidsprekers had ik hetzelfde probleem.

Mijn persoonlijke voorkeur in de 100, 200 en 300 serie (zal geen verrassing zijn) de 208 als eerste (mits voorzien van de juiste versterking en een bescheiden sub) dan de 300 met sub en upgrade filter dan de 247 (met sub) en dan de 100.
Zoals aangeven is dit een strikt persoonlijke voorkeur.
De 400 serie heeft een compleet ander klankkarakter dat mij niet aanspreekt (te rustig, te soft, mist agressie als het er wel moet zijn (zoals een trompet agressieve tonen kan produceren).

De 500 en de 600 serie luidsprekers zijn (net als de prijs) echt van een andere orde. Ooit zou ik de 607CE nog wel eens thuis willen testen:

Synergie:

Offline Technative

« Reply #14 on: April 20, 2020, 18:49:33 pm »
Ja, ik heb de 330 ook nog gehad inderdaad. En de CL82 ook nog. Deze heb ik nog steeds als monitor in m'n studio :)

Merk wel dat ik een beetje uit de Elac wereld ben met al die serienummers... Maar nog steeds leuk om aan terug te denken en over te schrijven. Het merk doet me nog steeds wat!