News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Maikel's stereo set

Started by Maikel, August 02, 2015, 21:34:48 PM

Previous topic - Next topic

Maikel

Allereerst bedankt dat je een kijkje komt nemen in m'n woonkamer.
Ik ben onlangs naar het buitenland verhuist en heb mijn stereo in de woonkamer opgesteld staan. Ik heb een extra ruimte als HT, maar deze pagina gaat natuurlijk over stereo.

Voorheen had ik een gecombineerde stereo/HT set, waarbij ik mijn mediaplayer (Dune) ook gebruikte om FLAC files te spelen en blu-ray concerten te kijken en luisteren.
Omdat stereo en HT nu gescheiden zijn heb ik nu voor het kijken van een film, serie of concert in stereo nu een Eminent mediaplayer die via het netwerk gekoppeld is met de Dune (welke als server dient en boven staat).

M'n setup is in eerste instantie opgebouwd rond mijn draaitafel (Thorens) en een vintage voorversterker (Mitsubishi) als Phono-preamp. Ik gebruik als versterker een singelended klasse A buizenversterker (Unison research Simply two, eerste model, EL34, ECC88 met NOS Philips buizen).
Luidsprekers zijn ook Italiaans van Sonus Faber, type Electa (allereerste model). Het betreft een tweeweg basreflex systeem, hout is massief notenhout.

De bekabeling is zelf ontwikkeld en gebouwd naar aanleiding van enkele theorieën die me aanspreken. De signaaldragende leiding betreft een geëmailleerde puur zilveren kabel welke zgn soft annealed is, wat zoveel wil zeggen dat deze getrokken is en niet geduwd. De return leiding is een dikkere puur koperen soft annealed kabel welke van een laag katoen is voorzien. Als stekers wordt de Eichmann bullet gebruikt.

Als stepup trafo's (MC naar MM) worden Ortofon T-5 gebruikt, kleine 'tussenstekers' die me met weemoed laten terugdenken aan m'n eerste element van Ortofon, de MC20 super MKII
Als huidig element gebruik ik een Micro Benz ACE, low (rood). Ooit wil ik zelf een buizen MC pre bouwen maar dat zou nog maar zo een paar jaartjes kunnen duren.

Wat betreft de ruimte, de muren zijn zacht steen en de ruimte is redelijk groot, dus ondanks dat we plavuizen hebben en (inmiddels) tapijt is de akoestiek gevoelsmatig erg goed.
Helaas zijn bij het aansluiten de tedere solderingen aan de kant van de draaitafel losgeraakt, dus ik moet een soldeerstation bemachtigen en dit zo snel mogelijk fixen, dan kan ik eindelijk muziek luisteren :) (inmiddels opgelost maar de draaitafel wordt nu niet gebruikt omdat de autostop defect is)

De set 3-8-2015

De set nu 6-4-2019

Edit 2019:
Inmiddels is er een bron bijgekomen, namelijk de zelfbouw digitale bron, de pi+DAC; betreft een batterijgevoede Raspberry pi2 verbonden met I2S aan een lineair (superregulator) gevoede ladder (R2R) Soekris dam-1021 zelfbouw DAC. Deze is middels een zeer zwaar verzilverde verbinding gekoppeld via dezelfde zilver/koper interlink verbonden met de versterker.
Onlangs is er ook nieuwe luidsprekerkabel aangeschaft, een oudje, maar indrukwekkend goed; Wireworld Stage.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Frank2

Welkom op dit forum.
Je hebt een interessante set staan, hopelijk kun je weer snel met luisteren beginnen.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Maikel

Dank je wel Frank, dat hoop ik ook. Komt vast snel goed :)
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Alles aangesloten en aan t genieten van plaatjes draaien
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

chansig

Mooie ruimte...lijkt me wel wat hard maar dat kan ook aan de foto liggen (door de hoek van waaruit deze gemaakt is).

Gr Hans

Onder013

Quote from: Maikel on August 04, 2015, 12:15:54 PM
Alles aangesloten en aan t genieten van plaatjes draaien

Ziet er prachtig uit en maakt ongetwijfeld muziek. Geniet er van.

Staat je draaitafel niet meer op halve tennisballen?

Gr
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Tompj

Gave set hoor! Old school Sonus Faber met een goede buizenversterker.. :inlove:
Sonus faber Guarneri Memento | Cayin A100T | Arcam FMJ BDP100 | NAD D1050 dac | Jriver

Maikel

Quote from: chansig on August 04, 2015, 12:29:34 PM
Mooie ruimte...lijkt me wel wat hard maar dat kan ook aan de foto liggen (door de hoek van waaruit deze gemaakt is).

Gr Hans
Dank je Hans.
De ruimte is akoestisch volgens mij behoorlijk optimaal, ondanks dat we plavuizen hebben. De muren zijn gestucked (als ik het goed zijn, het is zacht cement) en we hebben flink wat gordijnen.
Vanmiddag lekker aan t schuiven geweest, de speakers staan nu zo'n 80cm de kamer in. Links in de hoek heb ik gordijnen, rechts een stukje muur en dan een extra 'uitbouw'. Achter mij hangt hetzelfde dikke kwaliteit gordijn over de hele lengte en links van mij (achter) is het trapgat.

Het is al bij al dus best een open ruimte en ik speel in de breedte van de kamer maar toch is het basfundament goed en de ruimtelijke afbeelding heel prima. Oh ja en ik zit op een 3-Zits leren hoekbank

Ben benieuwd hoe ik de rest van de week het geluid ga ervaren, maar t begin is prima :)
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Quote from: Onder013 on August 04, 2015, 12:32:44 PM
Ziet er prachtig uit en maakt ongetwijfeld muziek. Geniet er van.

Staat je draaitafel niet meer op halve tennisballen?

Gr
Henk
Doet het zeker, dank je Henk.
:/  Jawel hoor, maar ik ga wel een soort van omlijsting maken zodat je t MDF en de tennisballen niet meer ziet, want nu t er zo mooi bijstaat kan dat natuurlijk niet meer :)
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Quote from: Tompj on August 04, 2015, 12:53:11 PM
Gave set hoor! Old school Sonus Faber met een goede buizenversterker.. :inlove:
Dank je wel. Aah een mede Sonus Faber eigenaar. Ik was, toen ik deze speakers kocht, eigenlijk op zoek naar vloerstaande speakers, totdat de winkeleigenaar met soort van 'gebood' deze speakers thuis te beluisteren. Hij vertelde er even bij dat hij zeker wist dat ik ze niet meer terug zou brengen. Natuurlijk kende hij me al een aantal jaren. Ik heb ze nooit teruggebracht :)

De combinatie met deze versterker is, zoals Maz dat zegt, een magische. In mijn beleving klopt alles (dynamisch, echt, kippevel).
Cayin heb ik ook al meerdere malen voorbij zien komen met mooie andere speakers. Lijkt me een waanzinnige versterker. Kun je vertellen wat je sterke punten van deze amp vind icm jouw SF ?
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on August 04, 2015, 15:40:32 PM
Doet het zeker, dank je Henk.
:/  Jawel hoor, maar ik ga wel een soort van omlijsting maken zodat je t MDF en de tennisballen niet meer ziet, want nu t er zo mooi bijstaat kan dat natuurlijk niet meer :)

Pas je die tennisballen toe om te ontkoppelen? Houten vloer in het geding?
Mijn ervaring met thorens 160 en 125 is dat de tennisballen de sounding zeker niet verbeteren. Het dooft die typische Thorens klank die zo moeilijk te omschrijven is. Zet de draaitafel eens op een bamboe aptitlig snijplank van de ikea. Als het je niet bevalt heb je altijd nog een prima snijplank :D

Gr
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Tompj

Quote from: Maikel on August 04, 2015, 15:54:27 PM
Cayin heb ik ook al meerdere malen voorbij zien komen met mooie andere speakers. Lijkt me een waanzinnige versterker. Kun je vertellen wat je sterke punten van deze amp vind icm jouw SF ?
Mijn memento's hebben wel een stevige voeding nodig en niet al te weinig wattjes. De Cayin levert een heel mooi gedetailleerd geluid met voldoende kracht voor de Memento's. Het mooie transparante hoog van buizen heeft ie en tegelijk een stevig laag met 2 maal 4 keer KT88. Het ding is helemaal hard wired opgebouwd en heeft hele stevige voedingen. Voor mij een mooie combinatie van kracht en transparantie.

Ik ben wel een fan van buizengeluid. Is misschien niet voor iedereen, maar buizen betrekken me meer bij de muziek in het algemeen.
Sonus faber Guarneri Memento | Cayin A100T | Arcam FMJ BDP100 | NAD D1050 dac | Jriver

chansig

2 x 100 watt is toch niet echt veel ?

Wel genoeg hoor...maar veel ?

Gr Hans

Maikel

Quote from: Onder013 on August 04, 2015, 16:41:32 PM
Pas je die tennisballen toe om te ontkoppelen? Houten vloer in het geding?
Mijn ervaring met thorens 160 en 125 is dat de tennisballen de sounding zeker niet verbeteren. Het dooft die typische Thorens klank die zo moeilijk te omschrijven is. Zet de draaitafel eens op een bamboe aptitlig snijplank van de ikea. Als het je niet bevalt heb je altijd nog een prima snijplank :D

Gr
Henk
Hoi Henk,
Nou in m'n vorige stek had ik laminaat en daar was t een wereld van (positief) verschil. Omdat t zo goed beviel in m'n vorige setup heb ik ze er zo weer ondergedaan en eigenlijk helemal niet zonder geprobeerd  :?  Ik zal eens zonder proberen! Dank je voor de tip!
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Quote from: Tompj on August 04, 2015, 17:51:35 PM
Mijn memento's hebben wel een stevige voeding nodig en niet al te weinig wattjes. De Cayin levert een heel mooi gedetailleerd geluid met voldoende kracht voor de Memento's. Het mooie transparante hoog van buizen heeft ie en tegelijk een stevig laag met 2 maal 4 keer KT88. Het ding is helemaal hard wired opgebouwd en heeft hele stevige voedingen. Voor mij een mooie combinatie van kracht en transparantie.

Ik ben wel een fan van buizengeluid. Is misschien niet voor iedereen, maar buizen betrekken me meer bij de muziek in het algemeen.
Klinkt ontzettend logisch en ook bekend. Dank je wel voor je heldere uitleg, wat gaaf dat ze helemaal hardwired zijn opgebouwd  :love:
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

SMF spam blocked by CleanTalk