Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Author Topic: Test van cat 7 kabels; zijn er nou werkelijk hoorbare verschillen?  (Read 145030 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Onder013

• Stereoforum Hero Member
  • The magic of the music is in the details
Re: Test van cat 7 kabels; zijn er nou werkelijk hoorbare verschillen?
« Reply #240 on: September 24, 2015, 13:59:58 pm »
Dat zou betekenen dat de andere kabels extreem slecht zijn oftewel de buffer niet volledig is volgelopen. Dit is wel leuk om te onderzoeken.

Interessant, maar hoe onderzoek je dat? Hoe stel je vast dat de buffer vol is?

Gr
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Onder013

« Reply #241 on: October 01, 2015, 21:08:35 pm »
Ik ben er uit wat voor mij de beste configuratie van het netwerk is. Na een flink aantal netwerkkabels vergeleken te hebben, zijn nu ook de overige onderdelen van het netwerk beoordeeld op hun bijdrage aan de best mogelijke SQ.
Binnenkort zal ik de bevindingen toevoegen aan het verslag waar mijn bevindingen over de test van netwerkkabels zijn  opgenomen.
Kort samengevat en vooruitlopend op de meer uitgebreide versie ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:

Netwerk:
                                                            D-link switch-----------AudioQuest-------Moon Mind
                                                               DGS-108                     Vodka
                                                                       |
                                               AudioQuest Forest cat700 met Telegärtner connectoren
                                                                       |
                                                                       |                               
Qnap 662 pro NAS------Belden----------------  router ------------ overige netwerkcliënts
                                 1885ENH                         |
                    met Telegärtner connectoren          |
                                                                     modem--------------internet

D-link DGS-108 heeft de voorkeur gekregen boven de TP-Link TL-SG108 en de Cisco 2008 switch. Opmerkelijk is dat de Belden beter presteert dan de AQ Carbon als verbinding tussen de Nas en de router. Het vervangen van de switch functie van de router door een externe leverde een in mijn oren en in mijn set een mindere SQ op.

Voor de D-link DGS-108 en router ga ik nog een lineaire voeding aanschaffen of bouwen.

Gr
Henk
« Last Edit: October 01, 2015, 21:32:47 pm by Onder013 »
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Offline Technative

• Marantz, Elac, Adam Audio, AudioQuest & bamboe!
« Reply #242 on: October 04, 2015, 09:56:55 am »
Op basis van bovenstaande mogen we dus wel stellen dat letterlijk alles in het netwerk invloed heeft op de sound: switch, bekabeling, connectoren, voeding van netwerkcomponenten, enz...

Tel daar dan ook nog eens de waarschijnlijk benodigde inspeeltijd bij op...

Dat zijn nogal wat variabelen! Als je daar het optimale in wilt vinden... dat is gewoon ondoenlijk!

Ik heb overigens wel waanzinnig respect voor de hoeveelheid energie die je erin stopt en de onderzoeksmethodiek die je gehanteerd hebt. dit is niet zomaar even wat kabeltjes vergelijken en er een verhaaltje over schrijven. Hier zit heel wat energie, tijd, denkwerk en goed luisterwerk achter.

Respect en bedankt! :)
« Last Edit: October 04, 2015, 10:00:10 am by Technative »
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Offline Onder013

« Reply #243 on: October 04, 2015, 10:57:21 am »
Op basis van bovenstaande mogen we dus wel stellen dat letterlijk alles in het netwerk invloed heeft op de sound: switch, bekabeling, connectoren, voeding van netwerkcomponenten, enz...

Tel daar dan ook nog eens de waarschijnlijk benodigde inspeeltijd bij op...

Dat zijn nogal wat variabelen! Als je daar het optimale in wilt vinden... dat is gewoon ondoenlijk!

Ik heb overigens wel waanzinnig respect voor de hoeveelheid energie die je erin stopt en de onderzoeksmethodiek die je gehanteerd hebt. dit is niet zomaar even wat kabeltjes vergelijken en er een verhaaltje over schrijven. Hier zit heel wat energie, tijd, denkwerk en goed luisterwerk achter.

Respect en bedankt! :)

Niet ondoenlijk, ik heb het toch ook gedaan. Het staat een ieder uiteraard vrij om gebruik te maken van de ervaringen die ik inmiddels heb opgedaan.
Inmiddels heb ik voor mezelf wat factoren vastgesteld die je bij het inrichten van je netwerk voor steaming audio in gedachten kan houden:

1. Telegärtner connectoren zijn zeer geschikt als connector; er is een type T568 A en B. Type B is de meest toegepaste en het is niet aan te raden de verschillende types te mixen;
2. bevestig de aarde/afscherming van de kebel slechts aan één kant aan het huis van de connector. Doe dit aan de "zendende" kant, dus bijvoorbeeld aan de kant van de nas. Knip aan de andere kant de afscherming weg en isoleer deze om te voorkomen dat er ongewenst contact is;
3. gebruik dicht bij de set een goede switch (bijvoorbeeld D-link DGS-108) waar de koppeling wordt gemaakt tussen de aanvoerkabel en de kabel die naar de switch gaat. probeer ook zeker eens of de fase van de voedingsadapter invloed heeft op de sound;
4. alle kabels, connectoren, maar ook de switches hebben een inspeeltijd nodig;
5. alle netwerkdelen hebben in meer of mindere mate invloed op het uiteindelijke resultaat:
a. de netwerkkabel naar de streamer heeft de meeste invloed;
b. de verbinding van bijvoorbeeld de router naar de switch bij de set heeft directe invloed;
c. de verbinding van een nas naar de router moet van een ordentelijke kwaliteit zijn (bijvoorbeeld belden);
d. gebruik aan alle kabels die in de signaalweg zijn geplaatst Telegärtner connectoren.
6. besteed bij het zelf monteren van de connectoren veel zorg aan het "rangeren" van de aderparen naar de kabelmanager. Laat de aluminium folie doorlopen tot aan de kabelmanager;
7. Tip: indien een netwerkkabel door bijvoorbeeld een kruipruimte of een meterkast wordt gevoerd, kan hoge vochtigheid in de loop van de tijd de kabel degraderen. Aan te bevelen is om voor dit soort situaties kabel toe te passen waarvan de aders verzilverd zijn. Het zilver laagje beschermt het koper van de ader tegen corrosie.

Groet,
Henk
« Last Edit: October 04, 2015, 11:13:46 am by Onder013 »
Synergie:

Offline Johnieboy

• Stereoforum Member
  • **
  • I Love the Stereoforum!
« Reply #244 on: October 04, 2015, 15:00:53 pm »
Onder 13 een vraag

Je schrijft dat alle kabels ongeveer 1,5 mtr waren tussen de switch en de streamer.
Ik moet een afstand van 9 a 10 afleggen om bij mijn switch te komen. Direct aan de switch zit de Synology op 50 cm en weer 70 cm daar vandaan de Markants NA speler.
Welke kabel adviseer jij tussen de switch en de de Router. (9 mrt) en welke connectoren de telegartner of de Metz??.
Ik zelf zit te denken aan de AUDIOQUIST Cat 700!!
Mijn TV signaal gaat eveneens door deze kabel. Momenteel heb ik nog een CAT 5 maar overweeg zeker over te stappen naar een Cat 7 (tussen switch en router)
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), marantz sr7010 surround
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz UD 7007
Weergevers: Elac 247 Sapphire, Elac BS243, Elac BS 203, Elac BS 403 zone 2
Bekabeling: John van Gent B-wire, en Furutech FTP-TCS 31 met furutech stekkerblok fTP-615E

Offline Onder013

« Reply #245 on: October 04, 2015, 15:21:58 pm »
Onder 13 een vraag

Je schrijft dat alle kabels ongeveer 1,5 mtr waren tussen de switch en de streamer.
Ik moet een afstand van 9 a 10 afleggen om bij mijn switch te komen. Direct aan de switch zit de Synology op 50 cm en weer 70 cm daar vandaan de Markants NA speler.
Welke kabel adviseer jij tussen de switch en de de Router. (9 mrt) en welke connectoren de telegartner of de Metz??.
Ik zelf zit te denken aan de AUDIOQUIST Cat 700!!
Mijn TV signaal gaat eveneens door deze kabel. Momenteel heb ik nog een CAT 5 maar overweeg zeker over te stappen naar een Cat 7 (tussen switch en router)
je kan bij de set - en dus bij de streamer - een extra switch plaatsen. Daar van daar kan je met een goed kabel naar de streamer. De aanvoer naar de switch heeft zeker ook invloed, maar is minder groot dan van de switch naar de streamer. Daat zou je kunnen volstaan met bijvoorbeeld de AQ Forest met telegärtner (en dus zeker geen Metz-connectoren) of de genoemde belden als voordeliger alternatief.

Gr
Henk
Synergie:

Offline Johnieboy

• Stereoforum Member
  • **
« Reply #246 on: October 04, 2015, 16:39:10 pm »
Henk
Bedankt dan ga de 9 meter overbruggen met de AQ Forest met telegärtner, vanaf de switch ga ik voor de AQ Carbon.
Zal wel even duren maar ik hou je op de hoogte van het resultaat
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), marantz sr7010 surround
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz UD 7007
Weergevers: Elac 247 Sapphire, Elac BS243, Elac BS 203, Elac BS 403 zone 2
Bekabeling: John van Gent B-wire, en Furutech FTP-TCS 31 met furutech stekkerblok fTP-615E

Offline Onder013

« Reply #247 on: October 04, 2015, 16:54:29 pm »
Henk
Bedankt dan ga de 9 meter overbruggen met de AQ Forest met telegärtner, vanaf de switch ga ik voor de AQ Carbon.
Zal wel even duren maar ik hou je op de hoogte van het resultaat

Formeel worden/zijn de prijzen van AudioQuest per 1 oktober met 10% verhoogd i.v.m. de dollarkoers :O

Gr
Henk
« Last Edit: October 04, 2015, 17:28:09 pm by Onder013 »
Synergie:

Offline Onder013

« Reply #248 on: October 08, 2015, 15:52:01 pm »
Van alle deelberichten van de test van netwerkkabels voor streaming audio is een totaal verslag gemaakt:

Zijn er nou werkelijk hoorbare verschillen tussen netwerkkabels? Dat is de vraag waar ik al een tijdje mee rond liep en geen goed antwoord op kreeg. In dit geval gaat het om netwerkkabels die gebruikt worden om audio-renderers en streamers te verbinden met de bron waar de muziekfiles opgeslagen zijn.
Omdat ik nergens een bevredigend antwoord vond, besloot ik om het zelf uit te zoeken. Zijn er hoorbare significante verschillen en zo ja welke kabel zou dan een upgrade voor mijn set zijn?

De doorslag om een test uit voeren gaf een ervaring bij een bezoek aan Technative. Hij had een volgens zijn zeggen een super goed klinkende cat7 in zijn netwerk geplaatst naar de Marantz NA11 streamer. Het klinkt heel bijzonder zo vertelde hij.
Dat laatste klopte helemaal: bijzonder, maar na wat langer luisteren kwam het inzicht dat het niet bijzonder goed was.
Mid hoog en laag werden naar mijn smaak te veel benadrukt. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat het eveneens bijzonder was dat zo duidelijk werd dat een netwerkkabel zonder moeite hoorbare verschillen in weergave kan veroorzaken. In dit geval helaas niet al te positief, maar verschillen waren er.
Deze ervaring maakte me zo nieuwsgierig dat ik besloot de test of zoektocht te doen om uit te zoeken of er een netwerkkabel is die een upgrade brengt voor mijn set.

Als doel van de test heb ik derhalve gesteld:
**De als beste in mijn set passende netwerkkabel vinden die volgens mijn oren een upgrade vormt, tegen voor mij acceptabele kosten.**

Het is derhalve geen review of test die een uitspraak doet over welke netwerkkabel de beste is. Het is veel meer een selectieproces om te bepalen of er een andere netwerkkabel komt in mijn set.

Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat de als best geteste kabel voor een willekeurig andere set ook de beste is.

Al wat langer gebruik ik AudioQuest Forest netwerkkabels om de Moon Mind renderer (audio streamer zonder dac) te verbinden met het thuisnetwerk. Deze relatief voordelige kabels leverden destijds al een iets meer vloeiend resultaat ten opzicht van standaard cat 5 kabels en een wi-fi verbinding. De selectie van de kabels die ik wilde testen werd deels ingegeven door toeval, deels door berichten op forums en deels door de eerdere positieve ervaringen met AudioQuest producten.

Als eerste een overzicht van het netwerk en de set die ik heb gebruikt om de netwerkkabels te testen:
Moon MiND 180 renderer met Teddy Pardo voeding
Metrum Octave dac
Marantz PM11S3 versterker
Elac 208 luidsprekers
AudioQuest Rockefeller luidspreker kabel
AudioQuest Colorado interlink
WireWorld Starlight Gold digitale interlink
AudioQuest NRG 10 en IeGo-netsnoeren

Netwerk:
Qnap 662 pro NAS------cat6---------Cisco managed switch-----------test kabels-------Moon Mind
                                 Belkin             voorzien van lineaire              1 – 11
                                                                          voeding
                                                                                 |
                                                                                 |
                                                                         router ------------ overige netwerkcliënts
                                                                                 |

De in het netwerkoverzichtje weergegeven “test kabels 1-11” zijn:
1.   Standaard cat7
2.   AudioQuest Forest (Standaard assortiment)
3.   AudioQuest carbon (door AudioQuest Nederland voorzien van Telegärtner connectoren)
4.   Meicord Opal
5.   Belden 1885ENH met Telegärtner connectoren
6.   Cassiopea cat7 met Telegärtner connectoren
7.   wifi-verbinding
8.   AudioQuest Cinnamon
9.   AudioQuest Vodka met Telegärtner connectoren
10. Viablue EP7 Silver cat 7 met Telegärtner connectoren
11. AudioQuest Forest cat 700 met Telegärtner connectoren

Testmethode:
Alle kabels zijn 1,5 meter lang en hebben tenminste 2 weken hun werk gedaan in het netwerk. Alle kabels heb ik op de switch aangesloten en om de beurt een fragment van circa 30 seconden dezelfde muziek geluisterd. Na afloop is per kabel een korte impressie vastgelegd. Daarna wederom 30 seconden is een score gemaakt op basis van een de volgende criteria:

Top      Goed      Matig       Slecht
Ruimtelijkheid
Tonaliteit
Coherentie
Meeslependheid
Detailweergave
Prijs-prestatie

Vervolgens is datzelfde nogmaals gedaan met diverse muziekfragmenten (artist, titel, track):
1. Anette Askvik, Liberty,  Liberty
2. Anouar Brahem, The Astounding Eyes of Rita, Dance with Waves
3. Tord Gustavsen Trio, Being There, Karmosin
4. Oscar’s Mottettskör, Cantate Domino, Stille Nacht
5. Anoniem, vMedevoortsampler 6, Scherzo Tchaikovsky Symphonie 4
6. James Blake, Overgrown, Digital Lion
7. Jon Hopkins, Immunity, Abandon window
8. Dayna Kurz, Rise and Fall, It’s How you Hold Me
9. Tsuyoshi Yamamoto Trio, Tsuyoshi Yamamoto, Midnight sugar

Na deze test zijn de best scorende kabels meerdere dagen in de set geplaatst en is er op de normale wijze naar diverse muziek geluisterd.
Nieuwsgierig geworden door de resultaten van de test in en met mijn eigen set en de blindtest gehouden met de echtgenote van technative, ontstond het idee om second opinions te organiseren. De resultaten daar van zijn opgenomen in de navolgende conclusies.

Resultaten:
De uitslag of te wel welke netwerkkabel past het beste in mijn set en hoor ik nou wel verschillen:
Om maar met dat laatste te beginnen:
Ja, het is overduidelijk dat in netwerkkabels er verschillen zijn die resulteren in klank- en presentatieverschillen die je hoort via de luidsprekers. Het zijn in een aantal gevallen zelfs forse verschillen.
Als second opinion hebben we de echtgenote van Technative laten aangeven of zij verschillen hoort en welke het beste klinkt. Ze wees feilloos de volgens ons best klinkende aan.

Dan de netwerkkabel die in mijn set als beste presteert:
De AudioQuest Vodka voegt het meeste toe. Het is een absolute upgrade voor de sounding van de set. De Vodka voegt in het laag druk toe. Bij Technative trilde de bank mee waar dat met een andere kabel niet het geval was. Het meest opvallend vind ik echter de toevoeging van ruimtelijkheid en de illusie van directe aanwezigheid van een solist. Zo hoor je bijvoorbeeld hoe groot een tenorsax is. Details van aanblaasgeluidjes, het mechaniek, het kraken van de vloer worden met gemak weergegeven. Niet zoals sommige andere met wat onnatuurlijke nadruk, maar met een hoge mate van vanzelfsprekendheid.
Prachtig ook hoe de ambiance van de locatie wordt weergegeven. Verder onderscheidt de Vodka zich van de overige testdeelnemers door de coherentie in het stereobeeld. Als een ensemble speelt hoor je de verbinding van de instrumenten van de individuele leden. Het is daadwerkelijk “ensemble” en niet een verzameling individuen.

Indrukken van de overige:
>   De Viablue EP7 Silver cat 7 speelde aanvankelijk heel goed. In nagenoeg alles heel dicht bij de Vodka, maar qua coherentie net wat minder. Naar mate de kabel meer uren maakte, werd het er niet beter op en eindigde als een redelijk goede kabel die echter tonaal wat vlak is.

>   De AudioQuest Carbon is een zeer evenwichtige kabel: in alles lijkt hij op de weergave van de Vodka, maar dan een stukje minder.

>   De Meicord Opal was mijn eerste kennismaking met een goede netwerkkabel. Na een wat ruimer assortiment gehoord te hebben, weet ik dat het beter kan dan wat de meicord mogelijk maakt. Verre van slecht, maar wat klinisch spelend. Wellicht prima voor een set met een wat warme sounding, maar niet optimaal voor mijn set.

>   Belden 1885ENH is een prima kabel die tonaal heel neutraal presteert. Misschien zullen anderen het zelfs één van de betere kabels vinden omdat deze niets toevoegt en niets weg laat. Naar mijn mening kan een kabel dat feitelijk een passief element is, niets toevoegen. Wel zou een kabel iets weg kunnen laten of looptijdverschillen/snelheid kunnen veroorzaken. Dat zou verklaren waarom netwerkkabels verschillen in bijvoorbeeld tonaliteit laten horen. Wat mij betreft een ideale kabel van Nas naar switch!

>   AudioQuest Cinnamon en Forest (standaard versie): het opvallende van de AudioQuest kabels is dat ze qua prestaties te rangschikken zijn naar de prijs van de kabels. Op prijs kan je ze rangschikken van bijzonder goed en dan telkens een beetje minder. Overigens zonder door de ondergrens te gaan. De Forest is nog altijd beter dan de standaard cat 7 kabel die ik heb getest. De forest onderscheidt zich duidelijk van de standaard cat 7 door een meer vloeiende presentatie. Je luistert met meer plezier naar muziek. De Cinnamon voegt daar wat meer pit en een meer uiteen gesponnen stereobeeld aan toe.

>   De Cassiopea cat7 is een bijzonder verhaal. De aanzet om kabels te gaan testen werd zo als eerder beschreven gedaan door deze kabel. Vers van de rol maakte deze kabel veel indruk. Het mid hoog en het laag werden benadrukt en zo op het eerste gehoor klonk het overrompelend goed. Dan na een kwartiertje luisteren viel het op dat het onnatuurlijk was qua tonaliteit. In de loop van de daar op volgende dagen en zelfs weken bleef deze kabel veranderen qua tonaliteit. Na zeven weken heb ik deze kabel nogmaals getest en bleek dat deze eindelijk gestabiliseerd was. Een gewoon goede kabel zonder opvallende kwaliteiten.

>   AudioQuest Forest Cat 700 is wat later toegevoegd aan de kandidaten. Het is een kabel die als meterwaar wordt aangeboden en dan voorzien kan worden met Telegärtner pluggen. Zeer geschikt om qua prijs en prestatie te dienen als kabel om langere afstanden te overbruggen.
Verrassend was dat deze kabel tussen de switch en de Moon renderer nog beter presteert dan de duurdere AQ Cinnamon. Het verschil met de Carbon is niet heel groot. De Carbon is wat warmer, maar je kan ook stellen dat de Forest wat meer open is.

>   Wifi en standaard cat 7: wifi verbinding bevalt mij het minst van allemaal. De beleving is minder en klinkt droog en bleekjes. De cat 7 doet het allemaal net wat beter. Van beide kabels heb ik de indruk dat ze niet in staat zijn om alles uit de Moon Mind te halen wat er in zit.

Second opinions:
Aanvullend op de voornoemde blindtest zijn twee second opinion testsessies gehouden. Een sessie met een liefhebber die vertrouwd is met effecten van kabels en connectoren in de set en een sessie met een liefhebber die geen enkele affiniteit heeft met kabels en dergelijke. Beide gaven aan de meerwaarde van de Vodka te horen. Met name werd aangegeven dat de natuurlijkheid in het weergeven van stemmen toe neemt. Beide hebben inmiddels een Vodka aangeschaft. Een derde persoon gaf spontaan aan dat in zijn set de Vodka het hoog en laag te veel accentueert. Voor hem was de Viablue de betere oplossing. Weer een ander persoon heeft de AudioQuest Diamond aangeschaft en geniet er van.

Conclusie:
De Vodka is voor mij de absolute winnaar op afstand van de overige netwerkkabels. Het is tevens ook de duurste met circa 339 Euro voor 1,5 meter. Toch heb ik voor deze kabel op prijs-prestatie een “goed” gescoord. Het is een ware upgrade voor de set die kan wedijveren met de upgrade die ik eerder heb gedaan met het vervangen van de SB Touch door de Moon Mind.
De Vodka heb ik direct en zonder aarzelen aangekocht.

De rest van het netwerk:
Nu ik de voor mijn set best presterende netwerkkabel geselecteerd heb om de renderer te koppelen aan het netwerk, is de volgende stap aan de beurt: het netwerk van de NAS naar de switch bij de set.

Het netwerk bestaat zoals eerder geschetst uit een nas, de asus router die verbinding heeft met het modem van de internet provider, de switch bij de set om met de vodka netwerkkabel naar de Moon renderer te gaan.
De vraag was of het verschil maakt om met de kabel vanaf de nas direct naar de switch te gaan of naar de router en dan naar de switch. Vervolgens komt de volgende vraag: welke kabel levert dan de beste resultaten.
Na alle mogelijkheden geprobeerd te hebben was het verschil zo duidelijk dat het antwoord ook heel simpel is, maar op voorhand niet verwacht. Ik had verwacht dat het direct met de Carbon naar de switch bij de set voordelen op zou leveren door het vermijden van een extra schakelelement. Nee dus.

De volgende configuratie steekt er met kop en schouders boven uit:

Netwerk:

|
                                                                               |
                                                                               |                               
Qnap 662 pro NAS------Belden---------------- switch van router ------------ overige
                                  1885ENH                                |                       netwerkcliënts
                     met Telegärtner connectoren                 |

De D-link DGS-108 switch heeft de voorkeur gekregen boven de TP-Link TL-SG108 en de Cisco 2008 switch.
Opmerkelijk is dat de Belden beter presteert dan de AQ Carbon als verbinding tussen de Nas en de router.
Het vervangen van de switch functie van de router door een separate switch, leverde een in mijn oren en in mijn set een mindere SQ op.

De winst zit in meer dynamiek en een ruimer stereobeeld met daarbinnen een nog betere plaatsing.
Ik durf te bekennen dat ik het aanvankelijk niet kon geloven. De volgende dag is deze test nogmaals gedaan met precies dezelfde resultaten.

Toegift:
Als toegift nog wat zaken die ik geleerd heb tijdens de test:
1. de laatste netwerkkabel van switch of router naar de renderer / streamer is van grotere invloed dan de overige kabels in het netwerk;
2. om de kabel naar de renderer zo kort mogelijk en dus zo voordelig mogelijk te kunnen realiseren is een switch dicht bij de set een goede oplossing;
3. de kabel aan het andere uiteinde van het netwerk (dus van Nas naar switch) heeft ook invloed op de SQ. Zo blijkt uit een door mij uitgevoerde test dat een Cassiopea cat7 kabel met Metz connectoren die tussen twee switches was geplaatst, het presteren van de AudioQuest Vodka nagenoeg geheel te niet doet;
4. de connector heeft invloed op de prestatie van de netwerkkabel. Uit een test tussen een zelfde kabel met Telegärtner en Metz connectoren blijkt dat de Telegärtner klankmatig de duidelijk betere is;
5. bevestig de aarde/afscherming van de kabel slechts aan één kant aan het huis van de connector (zie onderstaande foto). Doe dit aan de "zendende" kant, dus bijvoorbeeld aan de kant van de nas. Knip aan de andere kant de afscherming weg en isoleer deze om te voorkomen dat er ongewenst contact is;

6. Het monteren en zeker ook het monteren van de Telegärtner connectoren vergt veel aandacht en precisie. De afscherming met aluminiumfolie van de aderparen moet evenals de twist in de aders zo ver mogelijk tot aan de kabelmanager gehandhaafd blijven (zie onderstaande foto);
7. Telegärtner connectoren zijn zeer geschikt als connector; er is een type T568 A en B. Type B is de meest toegepaste en het is niet aan te raden de verschillende types te mixen http://www.cableorganizer.com/articles/difference-between-T568A-and-T568B.html
8. bevestig de aarde/afscherming van de kabel slechts aan één kant aan het huis van de connector. Doe dit aan de "zendende" kant, dus bijvoorbeeld aan de kant van de nas. Knip aan de andere kant de afscherming weg en isoleer deze om te voorkomen dat er ongewenst contact is;
9. besteed bij het zelf monteren van de connectoren veel zorg aan het "rangeren" van de aderparen naar de kabelmanager.
10. alle kabels, connectoren, maar ook de switches hebben een inspeeltijd nodig;
11. de Meicord Opal is richting gevoelig, maar heeft geen indicator. Het opschrift op de kabel die vaak als indicator wordt gebruikt, is onbruikbaar omdat deze aan twee kanten op gelijke wijze zijn aangebracht;
12. Tip: indien een netwerkkabel door bijvoorbeeld een kruipruimte of een meterkast wordt gevoerd, kan hoge vochtigheid in de loop van de tijd de kabel degraderen. Aan te bevelen is om voor dit soort situaties kabel toe te passen waarvan de aders verzilverd zijn. Het zilver laagje beschermt het koper van de ader tegen corrosie;
13. een lineaire voeding als vervanger van de standaard voeding van de switch kan (soms kleine maar belangrijke) klankmatige voordelen bieden. Alle kleine beetjes tellen op en doen er toe;
14. op de website van Art`s excellence staan zeer bruikbare tips over cat 7 kabels en de montage van connectoren

Ten slotte:
Dank aan AudioQuest Nederland en zeker ook aan Kees Jan van Art`s excellence voor het ter beschikking stellen van de Vodka, Carbon, Forest cat 700 en Cinnamon voor deze test.
Eveneens dank aan Concept & Design voor het beschikbaar stellen van de Viablue EP7 Silver cat 7 en aan Martin!!! voor het doneren van de Belden netwerkkabel.
« Last Edit: January 03, 2016, 20:12:45 pm by Onder013 »
Synergie:

Offline Technative

• Marantz, Elac, Adam Audio, AudioQuest & bamboe!
« Reply #249 on: October 08, 2015, 16:36:01 pm »
Ik wil niet bij alles wat je schrijft Hosanna roepen, maar...  :pompom:

Dik compliment voor de volledigheid en gedegenheid van uitvoering van deze tests. Klasse!  :clapping:
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Offline Onder013

« Reply #250 on: October 08, 2015, 16:42:38 pm »
Ik wil niet bij alles wat je schrijft Hosanna roepen, maar...  :pompom:

Dik compliment voor de volledigheid en gedegenheid van uitvoering van deze tests. Klasse!  :clapping:

Het was een flinke klus om te doen, maar het heeft ook veel plezier en inzicht opgeleverd. Bovenal telt dat ik met nog meer plezier geniet van de muziek die via de set wordt gespeeld.

Gr
Henk
Synergie:

Offline Martin!!!

• Senior Stereoforum Member
  • it's five o'clock somewhere...
« Reply #251 on: October 08, 2015, 17:57:13 pm »
Mooi verslag Onder013  :rock: :thumbsup:

De AQ Vodka is inmiddels in prijs verhoogd naar € 375 oorzaak een stijging van de $ of zou het toch komen door de enorme vraag naar deze kabel mede veroorzaakt door deze aanstekelijke test  :clapping:
mainly British stuff

Offline Drone

• Senior Stereoforum Member
  • ❤️Harbeth❤️
« Reply #252 on: October 08, 2015, 20:10:36 pm »
Van alle deelberichten van de test van netwerkkabels voor streaming audio is een totaal verslag gemaakt:

Zijn er nou werkelijk hoorbare verschillen tussen netwerkkabels? Dat is de vraag waar ik al een tijdje mee rond liep en geen goed antwoord op kreeg. In dit geval gaat het om netwerkkabels die gebruikt worden om audio-renderers en streamers te verbinden met de bron waar de muziekfiles opgeslagen zijn.
Omdat ik nergens een bevredigend antwoord vond, besloot ik om het zelf uit te zoeken. Zijn er hoorbare significante verschillen en zo ja welke kabel zou dan een upgrade voor mijn set zijn?

De doorslag om een test uit voeren gaf een ervaring bij een bezoek aan Technative. Hij had een volgens zijn zeggen een super goed klinkende cat7 in zijn netwerk geplaatst naar de Marantz NA11 streamer. Het klinkt heel bijzonder zo vertelde hij.
Dat laatste klopte helemaal: bijzonder, maar na wat langer luisteren kwam het inzicht dat het niet bijzonder goed was.
Mid hoog en laag werden naar mijn smaak te veel benadrukt. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat het eveneens bijzonder was dat zo duidelijk werd dat een netwerkkabel zonder moeite hoorbare verschillen in weergave kan veroorzaken. In dit geval helaas niet al te positief, maar verschillen waren er.
Deze ervaring maakte me zo nieuwsgierig dat ik besloot de test of zoektocht te doen om uit te zoeken of er een netwerkkabel is die een upgrade brengt voor mijn set.

Als doel van de test heb ik derhalve gesteld:
**De als beste in mijn set passende netwerkkabel vinden die volgens mijn oren een upgrade vormt, tegen voor mij acceptabele kosten.**

Het is derhalve geen review of test die een uitspraak doet over welke netwerkkabel de beste is. Het is veel meer een selectieproces om te bepalen of er een andere netwerkkabel komt in mijn set.

Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat de als best geteste kabel voor een willekeurig andere set ook de beste is.

Al wat langer gebruik ik AudioQuest Forest netwerkkabels om de Moon Mind renderer (audio streamer zonder dac) te verbinden met het thuisnetwerk. Deze relatief voordelige kabels leverden destijds al een iets meer vloeiend resultaat ten opzicht van standaard cat 5 kabels en een wi-fi verbinding. De selectie van de kabels die ik wilde testen werd deels ingegeven door toeval, deels door berichten op forums en deels door de eerdere positieve ervaringen met AudioQuest producten.

Als eerste een overzicht van het netwerk en de set die ik heb gebruikt om de netwerkkabels te testen:
Moon MiND 180 renderer met Teddy Pardo voeding
Metrum Octave dac
Marantz PM11S3 versterker
Elac 208 luidsprekers
AudioQuest Rockefeller luidspreker kabel
AudioQuest Colorado interlink
WireWorld Starlight Gold digitale interlink
AudioQuest NRG 10 en IeGo-netsnoeren

Netwerk:
Qnap 662 pro NAS------cat6---------Cisco managed switch-----------test kabels-------Moon Mind
                                 Belkin             voorzien van lineaire              1 – 11
                                                                          voeding
                                                                                 |
                                                                                 |
                                                                         router ------------ overige netwerkcliënts
                                                                                 |

De in het netwerkoverzichtje weergegeven “test kabels 1-10” zijn:
1.   Standaard cat7
2.   AudioQuest Forest (Standaard assortiment)
3.   AudioQuest carbon (door AudioQuest Nederland voorzien van Telegärtner connectoren)
4.   Meicord Opal
5.   Belden 1885ENH met Telegärtner connectoren
6.   Cassiopea cat7 met Telegärtner connectoren
7.   wifi-verbinding
8.   AudioQuest Cinnamon
9.   AudioQuest Vodka met Telegärtner connectoren
10. Viablue EP7 Silver cat 7 met Telegärtner connectoren
11. AudioQuest Forest cat 700 met Telegärtner connectoren

Testmethode:
Alle kabels zijn 1,5 meter lang en hebben tenminste 2 weken hun werk gedaan in het netwerk. Alle kabels heb ik op de switch aangesloten en om de beurt een fragment van circa 30 seconden dezelfde muziek geluisterd. Na afloop is per kabel een korte impressie vastgelegd. Daarna wederom 30 seconden is een score gemaakt op basis van een de volgende criteria:

Top      Goed      Matig       Slecht
Ruimtelijkheid
Tonaliteit
Coherentie
Meeslependheid
Detailweergave
Prijs-prestatie

Vervolgens is datzelfde nogmaals gedaan met diverse muziekfragmenten (artist, titel, track):
1. Anette Askvik, Liberty,  Liberty
2. Anouar Brahem, The Astounding Eyes of Rita, Dance with Waves
3. Tord Gustavsen Trio, Being There, Karmosin
4. Oscar’s Mottettskör, Cantate Domino, Stille Nacht
5. Anoniem, vMedevoortsampler 6, Scherzo Tchaikovsky Symphonie 4
6. James Blake, Overgrown, Digital Lion
7. Jon Hopkins, Immunity, Abandon window
8. Dayna Kurz, Rise and Fall, It’s How you Hold Me
9. Tsuyoshi Yamamoto Trio, Tsuyoshi Yamamoto, Midnight sugar

Na deze test zijn de best scorende kabels meerdere dagen in de set geplaatst en is er op de normale wijze naar diverse muziek geluisterd.
Nieuwsgierig geworden door de resultaten van de test in en met mijn eigen set en de blindtest gehouden met de echtgenote van technative, ontstond het idee om second opinions te organiseren. De resultaten daar van zijn opgenomen in de navolgende conclusies.

Resultaten:
De uitslag of te wel welke netwerkkabel past het beste in mijn set en hoor ik nou wel verschillen:
Om maar met dat laatste te beginnen:
Ja, het is overduidelijk dat in netwerkkabels er verschillen zijn die resulteren in klank- en presentatieverschillen die je hoort via de luidsprekers. Het zijn in een aantal gevallen zelfs forse verschillen.
Als second opinion hebben we de echtgenote van Technative laten aangeven of zij verschillen hoort en welke het beste klinkt. Ze wees feilloos de volgens ons best klinkende aan.

Dan de netwerkkabel die in mijn set als beste presteert:
De AudioQuest Vodka voegt het meeste toe. Het is een absolute upgrade voor de sounding van de set. De Vodka voegt in het laag druk toe. Bij Technative trilde de bank mee waar dat met een andere kabel niet het geval was. Het meest opvallend vind ik echter de toevoeging van ruimtelijkheid en de illusie van directe aanwezigheid van een solist. Zo hoor je bijvoorbeeld hoe groot een tenorsax is. Details van aanblaasgeluidjes, het mechaniek, het kraken van de vloer worden met gemak weergegeven. Niet zoals sommige andere met wat onnatuurlijke nadruk, maar met een hoge mate van vanzelfsprekendheid.
Prachtig ook hoe de ambiance van de locatie wordt weergegeven. Verder onderscheidt de Vodka zich van de overige testdeelnemers door de coherentie in het stereobeeld. Als een ensemble speelt hoor je de verbinding van de instrumenten van de individuele leden. Het is daadwerkelijk “ensemble” en niet een verzameling individuen.

Indrukken van de overige:
>   De Viablue EP7 Silver cat 7 speelde aanvankelijk heel goed. In nagenoeg alles heel dicht bij de Vodka, maar qua coherentie net wat minder. Naar mate de kabel meer uren maakte, werd het er niet beter op en eindigde als een redelijk goede kabel die echter tonaal wat vlak is.

>   De AudioQuest Carbon is een zeer evenwichtige kabel: in alles lijkt hij op de weergave van de Vodka, maar dan een stukje minder.

>   De Meicord Opal was mijn eerste kennismaking met een goede netwerkkabel. Na een wat ruimer assortiment gehoord te hebben, weet ik dat het beter kan dan wat de meicord mogelijk maakt. Verre van slecht, maar wat klinisch spelend. Wellicht prima voor een set met een wat warme sounding, maar niet optimaal voor mijn set.

>   Belden 1885ENH is een prima kabel die tonaal heel neutraal presteert. Misschien zullen anderen het zelfs één van de betere kabels vinden omdat deze niets toevoegt en niets weg laat. Naar mijn mening kan een kabel dat feitelijk een passief element is, niets toevoegen. Wel zou een kabel iets weg kunnen laten of looptijdverschillen/snelheid kunnen veroorzaken. Dat zou verklaren waarom netwerkkabels verschillen in bijvoorbeeld tonaliteit laten horen. Wat mij betreft een ideale kabel van Nas naar switch!

>   AudioQuest Cinnamon en Forest (standaard versie): het opvallende van de AudioQuest kabels is dat ze qua prestaties te rangschikken zijn naar de prijs van de kabels. Op prijs kan je ze rangschikken van bijzonder goed en dan telkens een beetje minder. Overigens zonder door de ondergrens te gaan. De Forest is nog altijd beter dan de standaard cat 7 kabel die ik heb getest. De forest onderscheidt zich duidelijk van de standaard cat 7 door een meer vloeiende presentatie. Je luistert met meer plezier naar muziek. De Cinnamon voegt daar wat meer pit en een meer uiteen gesponnen stereobeeld aan toe.

>   De Cassiopea cat7 is een bijzonder verhaal. De aanzet om kabels te gaan testen werd zo als eerder beschreven gedaan door deze kabel. Vers van de rol maakte deze kabel veel indruk. Het mid hoog en het laag werden benadrukt en zo op het eerste gehoor klonk het overrompelend goed. Dan na een kwartiertje luisteren viel het op dat het onnatuurlijk was qua tonaliteit. In de loop van de daar op volgende dagen en zelfs weken bleef deze kabel veranderen qua tonaliteit. Na zeven weken heb ik deze kabel nogmaals getest en bleek dat deze eindelijk gestabiliseerd was. Een gewoon goede kabel zonder opvallende kwaliteiten.

>   AudioQuest Forest Cat 700 is wat later toegevoegd aan de kandidaten. Het is een kabel die als meterwaar wordt aangeboden en dan voorzien kan worden met Telegärtner pluggen. Zeer geschikt om qua prijs en prestatie te dienen als kabel om langere afstanden te overbruggen.
Verrassend was dat deze kabel tussen de switch en de Moon renderer nog beter presteert dan de duurdere AQ Cinnamon. Het verschil met de Carbon is niet heel groot. De Carbon is wat warmer, maar je kan ook stellen dat de Forest wat meer open is.

>   Wifi en standaard cat 7: wifi verbinding bevalt mij het minst van allemaal. De beleving is minder en klinkt droog en bleekjes. De cat 7 doet het allemaal net wat beter. Van beide kabels heb ik de indruk dat ze niet in staat zijn om alles uit de Moon Mind te halen wat er in zit.

Second opinions:
Aanvullend op de voornoemde blindtest zijn twee second opinion testsessies gehouden. Een sessie met een liefhebber die vertrouwd is met effecten van kabels en connectoren in de set en een sessie met een liefhebber die geen enkele affiniteit heeft met kabels en dergelijke. Beide gaven aan de meerwaarde van de Vodka te horen. Met name werd aangegeven dat de natuurlijkheid in het weergeven van stemmen toe neemt. Beide hebben inmiddels een Vodka aangeschaft. Een derde persoon gaf spontaan aan dat in zijn set de Vodka het hoog en laag te veel accentueert. Voor hem was de Viablue de betere oplossing. Weer een ander persoon heeft de AudioQuest Diamond aangeschaft en geniet er van.

Conclusie:
De Vodka is voor mij de absolute winnaar op afstand van de overige netwerkkabels. Het is tevens ook de duurste met circa 339 Euro voor 1,5 meter. Toch heb ik voor deze kabel op prijs-prestatie een “goed” gescoord. Het is een ware upgrade voor de set die kan wedijveren met de upgrade die ik eerder heb gedaan met het vervangen van de SB Touch door de Moon Mind.
De Vodka heb ik direct en zonder aarzelen aangekocht.

De rest van het netwerk:
Nu ik de voor mijn set best presterende netwerkkabel geselecteerd heb om de renderer te koppelen aan het netwerk, is de volgende stap aan de beurt: het netwerk van de NAS naar de switch bij de set.

Het netwerk bestaat zoals eerder geschetst uit een nas, de asus router die verbinding heeft met het modem van de internet provider, de switch bij de set om met de vodka netwerkkabel naar de Moon renderer te gaan.
De vraag was of het verschil maakt om met de kabel vanaf de nas direct naar de switch te gaan of naar de router en dan naar de switch. Vervolgens komt de volgende vraag: welke kabel levert dan de beste resultaten.
Na alle mogelijkheden geprobeerd te hebben was het verschil zo duidelijk dat het antwoord ook heel simpel is, maar op voorhand niet verwacht. Ik had verwacht dat het direct met de Carbon naar de switch bij de set voordelen op zou leveren door het vermijden van een extra schakelelement. Nee dus.

De volgende configuratie steekt er met kop en schouders boven uit:

Netwerk:

|
                                                                               |
                                                                               |                               
Qnap 662 pro NAS------Belden---------------- switch van router ------------ overige
                                  1885ENH                                |                       netwerkcliënts
                     met Telegärtner connectoren                 |

De D-link DGS-108 switch heeft de voorkeur gekregen boven de TP-Link TL-SG108 en de Cisco 2008 switch.
Opmerkelijk is dat de Belden beter presteert dan de AQ Carbon als verbinding tussen de Nas en de router.
Het vervangen van de switch functie van de router door een separate switch, leverde een in mijn oren en in mijn set een mindere SQ op.

De winst zit in meer dynamiek en een ruimer stereobeeld met daarbinnen een nog betere plaatsing.
Ik durf te bekennen dat ik het aanvankelijk niet kon geloven. De volgende dag is deze test nogmaals gedaan met precies dezelfde resultaten.

Toegift:
Als toegift nog wat zaken die ik geleerd heb tijdens de test:
1. de laatste netwerkkabel van switch of router naar de renderer / streamer is van grotere invloed dan de overige kabels in het netwerk;
2. om de kabel naar de renderer zo kort mogelijk en dus zo voordelig mogelijk te kunnen realiseren is een switch dicht bij de set een goede oplossing;
3. de kabel aan het andere uiteinde van het netwerk (dus van Nas naar switch) heeft ook invloed op de SQ. Zo blijkt uit een door mij uitgevoerde test dat een Cassiopea cat7 kabel met Metz connectoren die tussen twee switches was geplaatst, het presteren van de AudioQuest Vodka nagenoeg geheel te niet doet;
4. de connector heeft invloed op de prestatie van de netwerkkabel. Uit een test tussen een zelfde kabel met Telegärtner en Metz connectoren blijkt dat de Telegärtner klankmatig de duidelijk betere is;
5. bevestig de aarde/afscherming van de kabel slechts aan één kant aan het huis van de connector. Doe dit aan de "zendende" kant, dus bijvoorbeeld aan de kant van de nas. Knip aan de andere kant de afscherming weg en isoleer deze om te voorkomen dat er ongewenst contact is;
6. Het monteren en zeker ook het monteren van de Telegärtner connectoren vergt veel aandacht en precisie. De afscherming met aluminiumfolie van de aderparen moet evenals de twist in de aders zo ver mogelijk tot aan de kabelmanager gehandhaafd blijven;
7. Telegärtner connectoren zijn zeer geschikt als connector; er is een type T568 A en B. Type B is de meest toegepaste en het is niet aan te raden de verschillende types te mixen http://www.cableorganizer.com/articles/difference-between-T568A-and-T568B.html
8. bevestig de aarde/afscherming van de kabel slechts aan één kant aan het huis van de connector. Doe dit aan de "zendende" kant, dus bijvoorbeeld aan de kant van de nas. Knip aan de andere kant de afscherming weg en isoleer deze om te voorkomen dat er ongewenst contact is;
9. besteed bij het zelf monteren van de connectoren veel zorg aan het "rangeren" van de aderparen naar de kabelmanager.
10. alle kabels, connectoren, maar ook de switches hebben een inspeeltijd nodig;
11. de Meicord Opal is richting gevoelig, maar heeft geen indicator. Het opschrift op de kabel die vaak als indicator wordt gebruikt, is onbruikbaar omdat deze aan twee kanten op gelijke wijze zijn aangebracht;
12. Tip: indien een netwerkkabel door bijvoorbeeld een kruipruimte of een meterkast wordt gevoerd, kan hoge vochtigheid in de loop van de tijd de kabel degraderen. Aan te bevelen is om voor dit soort situaties kabel toe te passen waarvan de aders verzilverd zijn. Het zilver laagje beschermt het koper van de ader tegen corrosie;
13. een lineaire voeding als vervanger van de standaard voeding van de switch kan (soms kleine maar belangrijke) klankmatige voordelen bieden. Alle kleine beetjes tellen op en doen er toe;
14. op de website van Art`s excellence staan zeer bruikbare tips over cat 7 kabels en de montage van connectoren

Ten slotte:
Dank aan AudioQuest Nederland en zeker ook aan Kees Jan van Art`s excellence voor het ter beschikking stellen van de Vodka, Carbon, Forest cat 700 en Cinnamon voor deze test.
Eveneens dank aan Concept & Design voor het beschikbaar stellen van de Viablue EP7 Silver cat 7 en aan Martin!!! voor het doneren van de Belden netwerkkabel.

Nou zeg....., complimenten voor deze zeer uitgebreide handleiding, waarmee vooral de "novice zónder cat-kennis" die z'n netwerk audiofiel op orde wil brengen, een mooie leidraad heeft die - voor zover ik weet - z'n gelijke nog niet écht heeft op de diverse nationale en internationale hifi-fora.....

Chapeau....
❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️

Offline Gawain

• Junior Stereoforum Member
  • *
« Reply #253 on: October 08, 2015, 21:38:27 pm »
Leuk die quote knop... haha.

Offline Talking Head

• Junior Stereoforum Member
  • *
« Reply #254 on: October 09, 2015, 18:56:37 pm »
Mooi verslag Onder013  :rock: :thumbsup:

De AQ Vodka is inmiddels in prijs verhoogd naar € 375 oorzaak een stijging van de $ of zou het toch komen door de enorme vraag naar deze kabel mede veroorzaakt door deze aanstekelijke test  :clapping:
Bij onze Duitse buren betaal je nog de oude prijs en krijg je zelfs nog korting.